dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Pergons betydelse?

Publicerad 2013-11-26 17:05:15 i Allmänt,

Hel skulle jag vara hos läkaren. Halv ifrågasätter jag efter att tålmodigt väntat 30 minuter. "Han har gått på utbildning och du har nog glömts bort". Är det ett skämt eller? Snacka om att bli tagen på allvar. Känns som sjukhuset verkligen bryr sig om mig. 
 
Till slut fick jag iaf komma in. 8 mm var den största blåsan, på dag 11. Så ska det inte vara. Läkaren sa att de tidigare pergotimekurerna förmodligen inte har gjort någon nytta, utan att det var min egen äggproduktion som gjorde det. Och som blev gravid den där gången i juli. Jag vet inte vad jag ska tro. Fick ju iaf ägglossning, annars inte så vanligt förekommande hos mig.
 
Kontentan: Jag ska tillbaka nästa tisdag. Dessa tisdagar hos läkare förföljer mig... Beroende på hur det ser ut då så ska jag få dubbelkur nästa gång. Eller enkel. Men han trodde att det kunde vara vettigt att köra dubbel. Ifrågasätter varför jag inte fick det denna gång. Jag föreslog ju det. Inte normalt med ägglossning på dag 28. Pergotime ska ge ägglossning före dess. Själv ångrar jag bittert att vi inte körde igång med ivf när vi kunde. Nu är det för sent. För sent för att köra på mensen i december som förmodligen kommer komma i jul trots allt.
 
Jag vet inte varför, men de där 8 millimetrarna gjorde att luften fullständigt gick ur mig. Orkade inte gå tillbaka till jobbet. Bara ringde maken, vi åkte hem, och sen dess har jag legat och grinat. Grinat över hur bittert livet plötsligt blev. Grinat över orättvisa. Grinat över missfallet. Grinat över den ofrivilliga barnlösheten. 
 
Nu ska jag inte grina mer. Eller iaf inte idag. Nu ska jag försöka resa mig och börja räkna ner dagarna till nästa tisdag igen. Tisdag, tisdag, tisdag. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2013-11-26 17:17:30

KRAM!!!
Jag vet hur det känns, alla dessa gånger man blivit besviken. Förra gången jag hade äl hade jag det på dag 29, tog Ovitrelle på dag 27. Och då tog jag ju Puregon. Det ÄR så för vissa. Nu gick det ju bättre denna gång men även gången innan hade jag seeen äl.
Jag förstår hur du tänker med IVF, att ni skulle kört direkt. Jag kan också tänka så, för jag orkar inte bli besviken mer. Men jag tror att allt har sin mening, man måste ha tålamod. Hatar det ordet, men så är det.
Hoppas verkligen att du får positiva besked nästa tisdag!

Svar: Du har rätt. Men tålamod och väntan är inte mina favoriters just nu.. Det känns på något sätt skönt - även om jag inte önskar dig detta - att inte vara ensam om de förbannade långa cyklerna. Tack för omtanke och kram tillbaka! Det kommer lösa sig, det måste ju bara det, eller hur?!
Anna

Postat av: Fröken Klänning

Publicerad 2013-11-26 18:32:10

Usch så tråkigt! Varför kan saker och ting inte bara fungera. Trodde han på
någon möjlighet till tillräcklig tillväxt? Då kanske du kan få ovitrelle? Förstår att du bara vill grina.

Min första omgång pergo gav ju aldrig något utslag och allt verkade ha backat. Sen blev det ovitrelle, det ska det bli denna gången med om allt är ok imorgon.

Svar: Nej, egentligen inte. Men jag har fått äl av två enkelkurer tidigare, även om det var dag 28. Dock trodde han ju att min kropp gjort det själv båda gångerna. I vanlig ordning är det bara att vänta. Igen. Vänta, vänta! Jag kanske ska fråga om ovitrelle? Jag är inte så insatt i det läkemedlet, men tack för att du nämnde det!
Anna

Postat av: Beyond letters

Publicerad 2013-11-26 19:56:11

Styrekramar! <3

Svar: Tack! :)
Anna

Postat av: frideborgs

Publicerad 2013-11-26 20:03:26

Fy fasiken, jag mådde faktiskt sämre av pergotime än med ivf-hormoner... Det är hur som helst väldigt jobbigt när kroppen inte är sig lik! Pepp o kram.

Svar: Det känns betryggande, då hoppas jag på bättre känsla vid ivf i januari! :)
Anna

Postat av: frideborgs

Publicerad 2013-11-27 13:09:34

Alla är förstås olika, men jag måste säga att både sprutor, hormoner och äggplock var helt ok – inte kul – men ok. Det var absolut inte alls så farligt som jag befarade.

Det jobbiga är ruvningen och efter ett misslyckat försök. Och det är ju lika jobbigt oavsett Pergotime eller ivf, tycker jag.

Sedan kan jag tänka mig att det blir jobbigare och jobbigare ju fler behandlingar en måste ta sig igenom!

Kram och massa pepp, kanske får ni en överraskning innan ivf : )

Svar: Vi hoppas på en riktig julklapp! Men jag måste säga återigen att det känns lugnande att sprutorna inte kändes så jobbigt. Tyckte det kändes väldigt underligt att prova att sticka sig själv - men bättre än förväntat..
Ett misslyckande är tungt dock. Kanske ännu värre efter ivf. För att man kanske har höga förväntningar på den lösningen. Jag hoppas så att ditt ruvande nu leder till er fantastiska julklapp!
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela