dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Äggdonator

Publicerad 2014-04-12 05:52:10 i Allmänt,

När man dras in i den här barnlöshetskarusellen och inser att PCO - i sammanhanget - är ganska lindriga omständigheter, och att förutsättningarna att få barn när man har den sjukdomen är mycket bra. Tänker iaf jag väldigt mycket på dem som inte har den turen. Där äggförrådet är dåligt, eller kanske rent utav slut. 
 
Tittade på hur man gör för att bli äggdonator. Det verkade inte vara några konstigheter. Man är med fram till äggplock helt enkelt, med sprutor och hela baletten. Det har jag ju gjort, det var jobbigt, men inte SÅ jobbigt. När jag insåg detta tänkte jag genast, det ska jag göra när vi fått våra barn, speciellt eftersom Sverige skriker efter äggdonatorer. Donera ägg, oj va skönt att kunna hjälpa någon att få sin skatt! 
 
Men insåg efter lite mer läsning att jag inte får det. Att om man själv har haft problem med att skaffa barn så får man inte donera. Hur kan man ha en sån regel? Borde det inte handla om vilket typ av problem man haft? Ska mina fullgoda ägg, som kommer hänga med längre som PCO:are (självklart förutsatt att de också gör det, det får man ju kontrollera!) gå till "spillo" av den anledningen? Tycker det låter vansinnigt. Ska kolla upp det där ordentligt när vi har skapat hela den familj vi vill ha! 

Kommentarer

Postat av: A

Publicerad 2014-04-12 06:56:34

Jag förstår inte varför läkare inte talar om helheten av att ha pco. Det är bara lindrigt för vissa. Jag har alltid haft över 30 folliklar i vardera äggstock. Att göra ivf för oss var oerhört svårt. Jag blev kraftigt överstimulerad. De fick inte till några bra ägg pga att jag var så svårbehandlad med hormonerna. Det var alltså pga min pco. Efter 3 år av kamp fick jag operera äggstockarna. Efter det fick vi ett resultat som man bara kunnat drömma om. Men ja, vi står fortfarande kvar i kö till äd och jag har bara dåliga erfarenheter av pco. Besvikelsen av att få ut så dåliga ägg när läkarna säger att pcoare ska ha de bästa förutsättningarna... de bästa äggen. Usch.

Men jag förstår (och håller med) din tanke kring donationsfrågan. Det är jättetrist att de som har personlig erfarenhet av ivf inte får donera sina ägg.

Svar: Jag är ledsen över hur illa det gått för dig med pco. Har följt din blogg, men uppfattat det som du har pco och andra komplikationer som gjort att det varit så svårt som det varit. Så hela den spridningen inom pco har jag nog inte varit medveten om. Visst vet jag att jag har en lätt form av pco och att det kunde ha varit mycket, mycket värre. Men läkaren har hela tiden sagt till mig att pco:are, i regel, är ivf-fall som i princip alltid går vägen! Men glad att ni iaf lyckades till slut!
Gällande äggdonationen är det verkligen helt orimligt att inte få donera om man kontrolleras och har bra ägg. Men som sagt, ska kontrollera det närmare senare. Det kanske finns undantag? Jag har ingen aning!?
Anna

Postat av: KMP

Publicerad 2014-04-12 18:40:17

Varför ska man inte få donera ägg om man själv haft problem? Kan det ha att göra med att man känslomässigt kan ha det svårare än en kvinna utan problem? Fast det borde bara gälla surrogatmödraskap om det blir tillåtet i Sverige, men bara donera ägg låter konstigt. Själv har jag lite svårt att få fram ägg så jag skulle nog inte gå genom det här i framtiden för någon annan, såvida det inte är en nära vän/släkting.

Svar: Jag vet faktiskt inte? Det är det jag undrar också.. Det står bara att om man själv haft problem att skaffa barn är man inte aktuell som äggdonator... Jag hade ju också problem att få fram ett fint ägg. Men när jag genomförde ivf fick jag ju ett bra resultat, när kroppen verkligen "hetsades" att producera..kanske är samma för dig? Jag vet inte. Men man ska bara göra som man själv känner är rätt!
Anna

Postat av: Maja

Publicerad 2014-04-13 17:59:00

Hej,
Jag har tänkt precis samma sak, att donera ägg när vi fått vår egen familj. Jag tom anmälde mig som donator men döm min förvåning när jag fick reda på att man inte får om man själv haft svårigheter att få barn. Det är hemmt idiotiskt! Våra problem att skaffa barn beror helt och hållet på min man vars simmare inte fungerar som de ska. Och på grunda v det får inte jag donera ägg? Jag förstår faktiskt inte logiken. Tvärtom känns det som kvinnor i vår situation är mer välvilligt inställda till att donera eftersom de helt och fullt förstår situationen som de som behöver donera befinner sig i. Galet!

Svar: Oj! Det var verkligen underligt! Irriterande och fruktansvärt ologiskt!
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela