dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Missfall och Ofrivillig barnlöshet

Publicerad 2014-04-11 06:26:32 i Glädje, Graviditet,

 Inser att mina böcker som jag så väl behövde, köpte och läste från pärm till pärm när de kom, ligger instuffade långt in i garderoben. "Missfall" och "Ofrivillig barnlöshet". Där ingen ser dem. Som att jag skäms. Jag tänker sluta skämmas nu, eller vad det nu är jag håller på med? Jag tänker ställa dem bland de andra böckerna. Eventuella gäster som tittar bland våra böcker kan med glädje även hitta dessa. En del av vårt liv. En viktig del. 
 
En ny bok som jag nyss har sållat till samlingen är den här, den boken gör mig glad att titta på. Tänk att vi hamnade här igen. Tänk att det kanske är vår tur i november!
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Jennie

Publicerad 2014-04-11 11:01:40

Den där vänta barn-boken är så mysig! Speciellt där man kan läsa om vad som händer varje vecka :)

Svar: Ja verkligen! :) hur mår du? Hur går det med den lille?!
Anna

Postat av: Sandra

Publicerad 2014-04-11 16:08:44

Verkligen stort grattis till det fina hjärtat ♡ som slog.
Du som varit iväg och träffat barnmorskan. Hur räknar man egentligen detta med veckorna? Du som nu är i vecka 11. Är du då 11 veckor från befruktning? Eller 11 veckor från senaste mensens första dag? Jag blir inte klok på detta hur jag ska räkna. Min senaste mens första dag var 28 februari och då blir jag ju i vecka 7. Men för 1 vecka sedan tog jag digitalt gravtest och då stod det gravid vecka 1-2 sedan befruktning. Hur fasen ska man säga? Vilken vecka ska man gå efter? När man kollar veckokaldendrar och så

Svar: Tack! :) Det är lite förvirrande det här med veckorna! Ska försöka förklara. När jag säger att jag är i vecka 11 är jag i vecka 10+1 (tex, idag är det just 10+1. Alltså 10 fulla veckor + en dag). En barnmorska säger då, med stor sannolikhet, vecka 10. Men de pratar mest i vecka +. För att de vill vara exakta. Om din mens första dag var 28 feb så är det från den dagen du räknas som gravid. Innan du ens faktiskt är gravid! Men digitaltestet visar 1-2 veckor efter äl. Alltså är du då i vecka 3-4.. Klarnar det? Eller förvirrar jag dig mer? När jag lägger in din senaste första mensdag i en uträkning på familjeliv säger den mig att du är i vecka 7 (6+0). Alltså att du gick in i vecka 7 idag.. Hoppas det hjälper! :)
Anna

Postat av: Jennie

Publicerad 2014-04-11 16:42:53

Jag mår bra och han växer, han väger snart 5 kg!! Han är väldigt lätt i jämförelse med min första son. Han äter, sover och bajsar, haha. Njuter av varje sekund!

Svar: Va skönt!! Härligt att höra! En liten tjockis - va gosigt! Längtar så till min! Min bästa vän som fick nr 2 nu tyckte också att det var mycket lättare med nummer 2. Vi har spekulerat i att hon kanske känner sig säkrare i mammarollen. Och att brösten snabbare kan ge mjölk för att de vet vad de ska göra. Mycket mjölk = gladare bebis! ;)
Anna

Postat av: Sandra

Publicerad 2014-04-11 18:26:59

Hej och tack så jättemycket för dina svar. Ja jag tror jag fattar lite mer men är fortfarande förvirrande. Men är det då så att min 40 veckors graviditet startade 28 februari? Och när har jag passerat den gyllene 12 veckors gränsen? Om 6 fulla veckor? Om jag nu är i vecka 6+0 (eller vecka 7 då) Jag vill liksom veta vilken vecka man lite senare kan säga att man är i. Det är ju en jäkla skillnad på vecka 3-4 ich vecka 7

Svar: Ja, din graviditet startade 28 feb. Om du lägger in datumet i en "uträknare" på nätet, tex familjelivs, så ser du vilka datum du är i vilken vecka! Men du kommer alltså byta vecka varje fredag. Så nu är du i vecka 7 (6+0). Fredagen den 18e april är du i vecka 8 (7+0). Det betyder att du går in i vecka 12 (11+0) den 16 maj! :)
Anna

Postat av: Sandra

Publicerad 2014-04-12 02:49:35

Tusen tack :) nu har det klarnat mycket mer :)

Svar: Va bra! :)
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela