dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Föräldrautbildning del 2: Tiden efter förlossningen

Publicerad 2014-09-01 05:58:49 i Föräldrautbildning,

Vad kan man göra för att förhindra plötsligt spädbarnsdöd? Sova på rygg, ingen nikotin i närheten, napp är bra. 

Baby blues etc. Japp tårar och hormoner fullkomligen flödar under och efter graviditeten. 

Amning är inte ett preventivmedel. Nope - men diskussionen känns ju lite som ett hån mot en annan. Ganska länge fastnade vi vid vikten av preventivmedel dessutom. Och det är ju långt ifrån aktuellt för oss. Vi skyddar oss aldrig igen förrän vi fått alla de barn vi vill ha. Om det så är 9 månader eller fem år mellan våra barn. 

Man ska inte skaka sitt barn. Nej - den är vi helt med på. Men det var faktiskt intressant - och naturligtvis skrämmande - hur allvarliga skador det faktiskt kan ge. Och hur snabbt det dessutom går. 

Glidmedel är bra och sexlivet kanske inte kommer igång på bra länge efter en förlossning, snittet var efter fyra månader. Men högst individuellt. Ja, så är det ju. Vi är alla olika med olika behov - alltid. Gravid, nyförlöst eller ingendera! 

Jag vet inte om jag har många vänner som är väldigt informativa och välmålande i sin beskrivningar av graviditeter, förlossning och första tiden med deras små? Men jag tycker liksom inte att det gav så mycket nytt att gå på denna föreläsning. Upprepning är iofs alltid bra. Och jag tror det är bra för att det genererar diskussioner om olika saker hemma rörande barn/förlossning/uppfostran - you name it. Men jag tycker inte att det ger något nytt! Men jag tror att det gör det för min man - och då är det ju värt det! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela