dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Känslomässig berg- och dalbana

Publicerad 2014-12-19 12:08:42 i Livet som mamma, Tacksamhet,

Det är så underligt, de fyra riktigt, riktigt jobbiga nätterna som varit har känts som en evighet - som månader av sömnlöshet. Och så kommer den där natten, inatt, när hon somnar i Björnselen, jag förbereder mig för att sova sittandes och får ett infall att prova lägga ner henne. För att jag känner mig ganska pigg och redo för en nattning till när (om) hon vaknar. Så gör hon inte det, hon sover. Hon SOVER! Med två amningar (hoppade över blöjbyten - och tur var väl det, för det var tomt i blöjan i morse) som enda moment under natten var jag vaken vid 7. Och var pigg. Pigg!! Jag gick upp och duschade och satte på kaffe och kände mig som en människa. Inte ens en massa gnäll och skrik vid nattamningen. Hon somnade bara snällt om, två ggr. Halleluja! 

Sen vaknade det lilla miraklet och var glad och hungrig. Mat, blöja och lite lek och ett och annat leende! Sen började hon gnälla liite, liite. Ner i vagnen, och se där - hon somnade! Utan gung och fix, utan panikskrik innan vagnen började rulla. Fantastiskt! Nu sover hon sen 2,5 timme. Frisk luft gör susen. Snart till BVC på eget initiativ för att väga, vår nästa tid är inte förrän i januari eftersom hon växer så bra. 

Jag känner mig som en ny människa och vågen pekar dessutom nedåt. 

Hur gör ni? Byter ni blöja flera ggr per natt? 

Kommentarer

Postat av: Drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2014-12-19 12:36:54

Nej! Byter inte blöja på natten...i början gjorde vi det när vi matade men nu gör vi inte det längre. Den är aldrig överfull så det funkar bra. Är säkert olika från barn till barn :) men skönt att slippa, de vaknar ju till ordentligt då! I alla fall E...
Och vad SKÖNT!!! Halleluja! Tänk vad en natts god sömn gör?! Tur det så man får samla lite energi. Här har det varit tvärtom inatt, massa stök! Men men, sånt är livet :)
Och apropå google och farliga saker...allt är farligt enligt google! Finns alltid nån forskning och blablabla. Man får ta allt med en nypa salt och helt enkelt göra det som funkar för stunden.
Hoppas ni får en skön helg, skönt att maken är ledig!

Svar: Ser nu ett mönster kring blöjor och bajs nattetid. Har nog bara bytt på rutin förut. Hon bajsar knappt alls på natten. Lite skvätt bara, och lite kiss. Trodde liksom att man "ska" byta. Inser nu att det inte finns någon anledning om blöjan ändå nästan är torr! Då får vi alla sova mer och bättre! Du har rätt google är livsfarligt..men ändå sitter man där och googlar på allt. Blir så trött på mig själv ibland.. Känns jätteskönt att han är ledig! Hoppas ni får en fin helg och jul! Och att lilla E slutar stöka på nätterna så ni får sova!
Anna

Postat av: Hannah

Publicerad 2014-12-20 21:29:13

Jag har bara bytt om bebisen bajsat. dagens blöjor är så bra att även om de kissat så blir de inte blöt, de suger åt sig så bra. Elis bajsade dock vid varje måltid så det var lite jobbigt, Vega bajsade en gång i veckan så det är verkligen olika!

Svar: Ja det är väl olika hur behovet ser ut på olika barn. Glad att det verkar fungera här att inte byta flera ggr/natt! Oj, bars en gång i veckan!?
Anna

Postat av: Sarah

Publicerad 2014-12-30 07:22:39

Va jag känner igen mig i dina inlägg. Var som en zombie första tiden och tänkte herregud kommer jag va pigg nånsin igen? Haha man liksom ser inte ljuset i tunneln :) men det blir bättre vår tjej är 1 år och somnar vid 8-halv 9 och sover till 8 på morgonen så nu känner man sig mänsklig igen. :)

Svar: Kul att du känner igen dig ;) Låter fantastiskt! Och ger hopp när man är sådär trött så att man går av - allt är en fas, allt går över och man kommer bli mänsklig som du igen! :)
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela