dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Ivf-föräldrar

Publicerad 2014-03-13 06:31:39 i Längtan,

Det finns undersökning, enligt informationsblad från St Görans fert.klinik, att barn som kommer till genom ivf har en starkare relation till sina föräldrar än ett barn som kommer till efter några enstaka försök. 

Det är säkerligen en sanning med modifikation. Och som allting annat är det beroende på det enskilde fallet. 
 
Men ändå måste det ju finnas en anledning till uttalandet. Kan det komma något gott ur all denna skit? Att bandet blir starkare än någonsin pga detta. Vi tror på det. All längtan och önskan måste ju ha resulterat i något positivt! 

Kommentarer

Postat av: KMP

Publicerad 2014-03-13 19:05:13

Någon slags sanning kan det finnas, det tror jag. Att vi som försökt länge uppskattar barnet på ett djupare sätt än andra som det gick snabbare för.
Sen har jag också läst att post partum depression (förlossningsdepression) ökar bland dem som försökt länge. Det tror jag också på faktiskt. Vi som försökt länge har säkert skyhöga förväntningar på föräldraskapet och jag tror att det kan bli jobbigt psykiskt om det plötsligt är jättejobbigt med bebisen t.ex. pga kolik.
Jag vill inte göra dig ledsen eller nåt nu, tänkte om du ville veta vad jag läst som också har med detta att göra?

Svar: Intressant, det är bra att du säger det, om förlossningsdepression. Hade ingen aning. Kan vara bra att ta med sig den dag man förhoppningsvis föder ett barn (förhoppningsvis i november), inte oroa sig inför det, men bara kunskapen om det är jättenyttig - så TACK!
Anna

Postat av: Mikaela

Publicerad 2014-03-13 19:41:16

Det är ju en konstig undersökning.. Vilka föräldrar har tillfrågats och HUR har de bedömt det? Enligt förälderns ord?

Näe visst att ni förstå ut med skit men mitt barn som blev till på en enda gång utan tanke på att vi träffade rätt på dag är den mest trygga, glada mammagris jag vet!

Lycka till på er resa!!

Svar: Ja, som sagt. Klart att det är individuellt, och självklart är alla barn lika önskade (förhoppningsvis), det är inte meningen att trampa någon på tårna som "fick till det på första försöket" - bara att gratulera. Och undersökningens källa kan jag inte svara för, läste bara att det var så. Går säkerligen att ifrågasätta. Men som ofrivilligt barnlös greppar man efter alla positiva strån man kan få tag på. Eftersom de är få, är det ändå trevligt att det dyker upp något!
Anna

Postat av: A

Publicerad 2014-03-14 11:49:01

Lustig undersökning, känns fel att jämföra på något vis.

Något jag däremot är rädd för, är att bli en överbeskyddande curling-morsa, typ min största mardröm! Jag tänker att eftersom vi väntat och längtat så länge, så kanske det blir överslag när/om barnet äntligen kommer. Att vi kommer vilja ge det allt det vill ha, för att vi äntligen fick det... Jaja, jag ska göra mitt bästa för att inte bli sådan, men man vet aldrig!

Kram

Svar: Ja egentligen lite lustig undersökning. Men jag kan tänka mig att man på kliniker försöker plocka fram alla fördelar som finns med ofrivillig barnlöshet och ivf. För de är ju inte många... Risken finns, men bara att du tänker tanken tror jag minimerar den! :) Kram
Anna

Postat av: Sarah

Publicerad 2014-03-18 08:47:57

Det här är inte första gången jag läst nått sånt här eller dom klassiska inläggen typ: vi förtjänar barn mer än dom, vi har kämpat längre osv.
Jag är ledsen att människor kämpar så länge och skulle önska att det gick snabbt för alla men det ger inte ofrivilligt barnlösa anledning att va elaka mot dom som blev gravida på första eller andra försöket. Jag och min sambo är en utav dom paren och vi älskar vår lilla tjej så ord inte ens kan förklara. Detta var det löjligaste nånsin!

Svar: Det finns ingen som förtjänar ett barn mer än någon annan. Det har jag aldrig skrivit, och det tycker jag inte heller. Det är din egna tolkning. Jag tog i inlägget upp något som någon annan gjort en undersökning av, och visst: det sätter ofrivillig barnlöshet - för en gångs skull - i en positiv dager, man kanske kan tänka sig att när allt annat är nattsvart så kan det var trevligt att famla efter halmstrån till positiva saker. Men jag tror inte att man riktigt kan sätta sig in i det fullt och fast om man inte gått igenom år av undersökningar och behandlingar. En annan aspekt som KMP påpekar i ett svar till inlägget är att förlossningsdepression är vanligare vid ivf-graviditeter. Det är en intressant vinkling, och skulle kunna göra att en annan undersökning skulle ge resultatet att ivf-föräldrar har svårare att knyta an till sina barn (iaf mamman) för att pressen att allting ska vara så fantastiskt inte riktigt motsvaras av verkligheten. Vad vet jag? Tråkigt att du tar åt dig, och klart du och din sambo älskar er dotter över allting annat, det är fantastiskt att barn får den kärlek som ni verkar ge ert barn! Stort grattis till er dotter!
Anna

Postat av: sarah

Publicerad 2014-03-18 17:39:45

Jag syftade inte på just din blogg utan bloggar i allmänt som handlar om ofrivillig barnlöshet. Men jag vill inte verka okänslig, jag vet inte vad ni går igenom och jag kan bara tänka mig hur jobbigt det måste vara! Ser att du är gravid nu. Grattis! Du har en fantastisk resa framför dig!

Svar: Tack! :)
Anna

Postat av: sarah

Publicerad 2014-03-18 17:42:30

Det enda rådet jag kan ge dig är att inte lyssna för mycket på vad andra runtomkring säger, det är ditt kommande barn och du kommer att vet a bäst! När man ska få barn så blir alla helt plötsligt experter på allt.

Svar: Ja, hört talas om fenomenet ;) Ska verkligen försöka tänka på det, ett bra råd, tack!
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela