dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Din mage

Publicerad 2014-06-17 07:35:39 i Graviditet,

Jag antar att det börjar nu. Nu blir man allas egendom och man får säga vad som helst till en gravid rörande hennes vikt. Har redan fått ta en hel del "tjockis". Men igår fick jag också nöjet att informeras om att jag var större än någon som ska ha i september. Och exakt VAD ska jag göra med den informationen? Jag tycker inte att jag är särskilt stor - men fortfarande: gravid eller ej så är det inte kul att få höra att man är tjock eller mycket större än andra i "samma sits". 

Kommentarer

Postat av: A

Publicerad 2014-06-17 09:28:09

Aah jisses! FOLK. Jag kliver in på jobbet och ordet tjockis ekar efter mig i korridorerna.
"Är du säker på att du inte ska ha tvillingar?"

"Hur kan lilla du ha en sån stor mage?"

"Men de måste räknat fel på ultraljudet"

"Man skulle kunna tro att det var 3 där inne, så stor som du är"

"Är du säker på att det är i Augusti ni ska och inte i Maj?"

Tidigare tog jag illa vid mig. Blev uppriktigt sårad, det kändes som om jag gjorde något fel. Nu säger jag bara att min bebis tar den plats hon behöver och vill ha och att jag ger henne det.

Ryt till om du blir förbannad. Det är inte mer än rätt!

Svar: Tack för peppen! Det tänker jag faktiskt göra! Som sagt, nu känner jag mig lite sårad, men vem f-n är de att bedöma min mage?! Det gör barnmorskan. Punkt.
Anna

Postat av: axsson

Publicerad 2014-06-17 11:04:14

Det där är så störigt! Jag lär få höra en hel del gissar jag. Går in i v 7 på fredag och har redan put pga tarmarna så kommer nog inte kunna dölja alltför länge. Jag blir typ provocerad i förväg på sånt där.

Men man får väl antingen vara dryg/säga ifrån eller låta dom hålls och tänka att personen är en idiot.

Själv älskar jag bebismagar! Är det finaste som finns och längtar efter min dp det inte bara är en tarmmage :)

Svar: Ja det är störigt! Håller med dig, men ska försöka strunta i dem! Tarmar eller ej, den börjar liksom ta plats! Jag tycker också det är fint med mage, så nu ska jag faktiskt tillåta mig att njuta och inte tryckas ner av idioter..
Anna

Postat av: axsson

Publicerad 2014-06-17 11:04:25

Det där är så störigt! Jag lär få höra en hel del gissar jag. Går in i v 7 på fredag och har redan put pga tarmarna så kommer nog inte kunna dölja alltför länge. Jag blir typ provocerad i förväg på sånt där.

Men man får väl antingen vara dryg/säga ifrån eller låta dom hålls och tänka att personen är en idiot.

Själv älskar jag bebismagar! Är det finaste som finns och längtar efter min dp det inte bara är en tarmmage :)

Postat av: M-L

Publicerad 2014-06-17 11:33:46

Jag är gravid i vecka 37 med mitt andra barn och har varit stor bägge gångerna men denna gång är det något alldeles speciellt har jag förstått. Då jag har alldeles för mycket fostervatten och bebisen på senaste TUL i 35+1 beräknades väga nästan 4,2 kg (+55%) så är ju magen vääääldigt stor och kurvorna för sf-mått lämnade jag långt bakom mig redan i v 28. Kommentarerna har jag bara lärt mig att leva med, de sägs ju inte av elakhet men som gravid är man allmän egendom känns det som... Så de kommentarerna berör mig inte alls då hör jag dem hela dagarna av bekanta och obekanta, dock så fick jag en kommentar häromdagen av en kompis svärmor som frågade om vi visste könet på bebisen och jag svarade att det blir en till pojke. Då svarade hon: Det var ju dåligt planerat av er... Som att det är ett misslyckande att få en till av samma kön? Jag trodde jag var luttrad efter två graviditeter med stora magar med stora bebisar i och många kommentarer men den fick mig mållös faktiskt.
Så antingen får du nog bara bita ihop och le när kommentarerna kommer eller komma på några dräpande svar helt enkelt ;)

Svar: Men herregud! Vilken kommentar! Får man barn är man ju glad för det, inte för vad den har/inte har mellan benen! Förstår att du blev mållös! Folks dumhet..herregud.. Hoppas allt går bra och att er lilla kille snart är här!!
Anna

Postat av: ninni

Publicerad 2014-06-17 11:59:19

Pust. Hur många gånger har man inte hört den. "Är du säker på att de inte är 2? Du har väldigt stor mage!! Du ska väl föda när som helst? "

Asså de känns som varannan gravid får höra dessa kommentarer så frågan är om vi är stora eller alla andra är dumma nog att inte fatta att man har en bebis i magen som faktiskt behöver plats! Igår fick jag kommentaren "oj va rund du blivit, du ser ut som en köttbulle" jaha. Tack. Som att jag inte känner mig tillräckligt rund själv. Tack tack!

Svar: Ja det är ju knappast någon som behöver informera om att jag har mage. Inte heller att jag gått upp lite utöver det. Jag ÄR medveten. Jag tror som du säger: folk är dumma, det är inte varannan gravid som är större än normalt!
Anna

Postat av: Intejag

Publicerad 2014-06-17 16:59:58

Jag kom på ett knep(alldeles för sent).
När folk frågade
- Hur är det tjockis?
Så svarade jag
-Jo tack bra, själv då tjockis?

Det funkade!

Svar: Hahaha!! DEN ska jag köra med! Tack!
Anna

Postat av: Tess

Publicerad 2014-06-17 20:33:37

Men suck varför ska människor alltid hålla på att såra varandra för! De borde säga att ni ser vackra ut som gravida istället! Att det lyser om er!

Tyvärr så finns det väl folk som alltid ska påpeka saker för en, men jag har aldrig förstått varför! Det är som ni säger man är ju medveten om det själv och behöver ingen påminnelse. En kompis till mig blev uppläxad om vad han borde äta eller inte av en främling bara för att han tog sin diabetes spruta på en lunch restaurang. Om man har diabetes så vet man lixom det. Själv är jag överviktig o får ständigt höra hur stor jag är, men jag behöver heller ingen påminnelse för jag ser mig själv i spegeln varje dag!

Men säg ifrån! Bara för att ni är gravida så har de ingen rätt att säga sånt till er! Ni är vackra för ni bär på livets mirakel i magen! <3

Svar: Ja herregud! Har man diabetes har man nog mer koll än de flesta på mat tänker jag - och en främling dessutom. Pinsamt! Att folk orkar! Hur kan man kommentera någons kropp, det upprör mig att du ofta får kommentarer! Det ska ingen behöva ta, för du är du! Perfekt som du är! Jag ska försöka rycka på axlarna åt dem, hoppas du gör detsamma!
Anna

Postat av: Linda

Publicerad 2014-06-17 22:04:37

Ja herregud vad folk är klumpiga och inte tänker sig för. En kund vars dotter är en vecka före mig tyckte jag va enorm jämfört med dottern (vecka 23). Det är klart det va skillnad på oss då hon hade en minimage och på mig syns det ordentligt men ändå. Man borde väl ha lite förnuft och allra helst när dom fått barn själva och veta att alla magar är olika.

Svar: Folk är verkligen klumpiga! Så onödigt! Ska försöka att inte ta åt mig! Samma sak med din kund, fruktansvärt onödigt och klumpigt! Alla är ju olika!
Anna

Postat av: Emelie

Publicerad 2014-06-18 05:26:33

Folk tänker sig verkligen inte för :/ som min kompis F påpekade att vår kompis L som fött sin dotter för 1 vecka sedan fortfarande hade kvar lite magfett. Väldigt taskigt och ogenomtänkt, jag hade blivit tokigt om hon sagt det till mig!

Svar: Oj! Ja mitt magfett kommer säkerligen vara kvar längre än en vecka efter förlossningen ;) Men gissar att din kompis F inte själv fött barn? Eller har fantastiska gener där bukfettet försvinner på sjukhuset för kvinnorna ;)
Anna

Postat av: Emelie

Publicerad 2014-06-18 06:16:13

F har fött barn, men antar att matfettet försvann direkt pojken titta ut! :P

Svar: Vilken lyx! Så är det nog inte för de allra flesta andra! Ingen jag känner iaf ;)
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela