dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Skvaller

Publicerad 2014-05-19 14:34:20 i Graviditet, IVF,

Det sprider sig som en löpeld i vår gamla stad om graviditeten. Staden min man växt upp i, och som jag även flyttade till och bodde i under 10 års tid innan vi äntligen kom iväg "på riktigt". Fascineras över hur mycket folk snackar, spelar ju egentligen ingen roll, men det är ändå fascinerande. Jag kan inte förstå att det kan vara så intressant?! 

I sådana lägen har jag ingen lust att prata om ivf, trots att jag borde. Jag orkar inte mötas av okunskap kring begreppet ivf. "Ja det är mina ägg, ja det är min mans spermie". Och om det inte hade varit det? Vem fan bryr sig? Barnet är ju vårt oavsett. Vet inte om jag tror att folk är dummare än vad de är, eller om mina farhågor är berättigade? Men jag känner att den okunskap jag många ggr hittills har bemöts av gör att jag inte orkar prata om det. 

Rätt eller fel? Bara jag kan svara på det förmodar jag, det är alltid ens egen känsla som får avgöra anser jag. Just nu kommer jag välja att inte prata öppet om det. Tror att det kommer kännas ännu lättare när bebben är här och vi på något sätt kan andas ut! 

Kommentarer

Postat av: A

Publicerad 2014-05-19 15:52:59

Jag är så jäkla anti de som får det att låta som en självklarhet att kunna få barn. Drar gärna ned dem till jorden jag :-) Stoltserar på jobb, sociala medier och bland vänner om vår ivf-graviditet. Det får folk att tänka till. Stanna upp. Jag gillar det på något konstigt vis, att kunna tala om för dem att man kan vara 24 år, ofrivilligt barnlös och ha försökt i flera år.

Svar: Du har rätt,och jag är glad att du orkar, eller snarare "går igång på det" ;) Det är inte det att jag skäms över det, pratar jag med någon lite längre om vår graviditet, så berättar jag. Men jag använder inte ivf i samma mening som "jag är gravid". Orkar som sagt inte. Önskar jag gjorde det. Sen kanske jag gör det. För det behövs ivf-röster överallt!! Många fler!
Anna

Postat av: Intejag

Publicerad 2014-05-20 09:01:43

Nu har ju jag inte genomgått IVF, men upplevt tre missfall och jag förstår hur du tänker, ibland orkar man bara inte med okunskap.
För det känns som om alla ska vara så jäkla positiva och komma med okunskap och det orkar man inte med alltjämt!

Svar: Nej så är det!
Anna

Postat av: Maja

Publicerad 2014-05-21 09:42:42

Hej,

Jag är lite som A. Jag vill gärna trycka upp i ansiktet på de som inte vet hur det egentligen är! Att det inte alls är lätt att få barn och att det inte alls är bara pga ålder man gör IVF. Jag är inte den som drar igång diskussioner i vanliga fall man när det gäller ofrivillig barnlöshet är jag verkligen inte den som håller tillbaka. Just för att de som inte varit i kontakt med det har så otroligt många förutfattade meningar!

MEN, vill man inte så vill man inte! Det finns inget tvång att man måste skriva budskapet bara för att man är i situationen. Man ska alltid göra det som känns bäst för en själv!

Svar: Ja det beror som sagt på i vilket sammanhang. Men jag skriker inte ut det, men frågar någon tex "tog det lång tid" så berättar jag. Jag bedömer då att personen ifråga inte är en helt inskränkt person som förutsätter att det går på första försöket för alla. Utan kan ta en ivf-diskussion, eller monolog snarare ;)
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela