dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Kejsarsnitt och graviditet

Publicerad 2014-12-02 06:34:47 i Allmänt,

Har någonstans läst att det kan vara farligt för snittet att bli gravid tidigt efter ett kejsarsnitt. Vad nu "tidigt" är? Allting är ju relativt. Frågade BVC-sköterskan, och hon hade ingen aning om ifall det stämde eller ej? Hon bad mig fråga barnmorskan när jag ska dit på återbesök. Ringde och bokade återbesök, men detta gör man tydligen inte förrän när bebben är 8 veckor. Så återbesöket kommer ske i mitten av januari. Min fråga kvarstår därmed - är det farligt att bli gravid "för tidigt" efter kejsarsnitt? Har googlat och finner ytterst lite om den saken. För oss är det ju helt uteslutet att börja skydda sig nu. Skulle vi bli gravida imorgon så blir jag inget annat än tacksam. Dock har de ju sagt att vi ska vänta med sex ett tag pga infektionsrisken. Så det blir ju inte aktuellt än på några veckor. Men man vill ju gärna veta om det kan bli några komplikationer pga snittet...

Vidare har jag nu även snubblat över ännu mer information: att det ska vara svårare att bli gravid efter kejsarsnitt. Nu har vi ju det svårt som det är..så den utgångspunkten vore förstås ännu värre!! Någon som hört något om det? 

I vanlig ordning googlas det för mycket i det här hemmet...  

Kommentarer

Postat av: Hannah

Publicerad 2014-12-02 08:24:49

Det jag hittar i min ssk-litteratur som jag hade när jag pluggade (och det är ju ett par år sedan) så står det att man bör undvika att bli gravid det första året efter ett kejsarsnitt, för att livmodern behöver läka ordentligt. Att det skulle vara svårare att bli gravid efter ett snitt har jag däremot aldrig hört eller läst, så det vet jag inte. Förstår att du inte vill vänta, eller använda skydd, men en graviditet kanske är för påfrestande för livmodern men det borde din bm kunna ta reda på åt dig :)

Svar: Tack! Vilken koll du har! Jag ska ta det med min BM, absolut. Jag tror ju inte att det är någon "risk" att jag skulle bli gravid iaf...därför känns det lite löjligt att skydda sig. Men, men..man vet ju aldrig... Återigen, tack för din kommentar! :)
Anna

Postat av: Ennyfasilivet

Publicerad 2014-12-02 10:00:48

6 månader har jag hört våra läkare säga på jobbet iallafall.. Det är för att det finns risk att livmodern inte växt ihop över snittet, den är svag där och kan brista då barnet blir tyngre = inte bra. Men ju längre man väntar desto bättre är det nog.. Ang svårt att bli gravid igen, det är nog om det blir sammanväxningar utanför livmodern som kanske blockerar att äggen inte kommer fram (?) men annars är det nog ingen fara. Finns liten risk att ägget fastnar i gamla kejsarsnittärret, och det kan ge lite komplikationer, men jag tror mest att det handlar om dom som gjort typ 3-4 snitt. Se till att få ett riktigt samtal med en läkare så kan dom nog reda ut dina frågetecken :D finns iallafall massor med kvinnor som får flera barn via KS och det går hur bra som helst! Kraaam

Svar: Tack, vilken koll! Det ska jag göra, prata både med BM och läkare så att de får förklara exakt vad som hänt egentligen, och vad det kan medföra för framtida eventuella problem. Extremt pålästa läsare jag har! :) Tack för ditt svar, hoppas på att det inte blir några problem! Kram!
Anna

Postat av: Amanda

Publicerad 2014-12-02 15:01:02

Jag har ju också blivit snittad och även jag har funderat kring det där. Min sambos ena syster blev gravid 7 månader efter sitt första kejsarsnitt och hennes livmoder sprack under förlossning nummer 2. Jag är fullkomligt livrädd för att något sådant skulle hända mig. Men inte tusan kommer vi skydda oss för det vi heller, det känns ju så fel. Eller hur?! Sen tror jag inte att vi (alltså jag och sambon) kan bli gravida utan ivf. Men ja, jag förstår helt dina tankar.

Svar: Oj! Va läskigt! Visste jag inte ens kunde hända.. Hur gick det med henne? Hur mår hon idag?! Nä, det känns ju galet att skydda sig! Men när man hör sånt blir man ju lite orolig, helt klart! Hört om folk som haft lättare att bli gravida efter en graviditet..och vi har ju blivit spontant gravida en gång..så lite fundersamt..
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela