dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Profylax

Publicerad 2014-10-03 17:00:48 i Förlossning, Föräldrautbildning,

Så har vi varit på profylax. Eller en introduktionskurs till profylax. Det var intressant och bra, men vi har valt att inte  gå vidare och köpa dyrare kurser. Utan det får räcka där. VI gick igenom de tre olika andningsstadierna och pratade lite allmänt om profylax. Vad det betyder och så där. Sedan fick vi göra lite övningar. Bl.a. fick min man nypa mig det absolut hårdaste han kunde och när det gjorde så ont så att jag kände att "nu dör jag" så skulle han hålla kvar där i 10 sekunder. För att försöka simulera toppen av en värk. Och jag skulle andas igenom det. Det går ju naturligtvis inte att nypa sig fram till en värk, och jag har ju ingen aning om hur det känns! Men det var ett bra försök. Och jag lyckades tillslut, även om jag hellre hade lust att dra till honom och säga åt honom att SLUTA! Intressant. Han är lite rädd för att jag kommer vara vansinnig under förlossningen. Med all rätt. Jag har ett ganska hett temperament... Vi får se? Jag kanske är from som ett lamm?!
 
Det var iaf en givande timme och jag är glad att vi gick på kursen. Kanske framför allt för min mans skull. Det blir mer och mer verkligt för honom vad som komma skall. Och han har nu något konkret att hjälpa mig med. Det tror jag är jättebra. Och jag har ändå i bakhuvudet hur man kan försöka ta sig igenom värkarna. 

Kommentarer

Postat av: Jessica

Publicerad 2014-10-03 20:19:19

Vad kostade den kursen och vart va den? Jag bor också i Sthlm

Svar: Den kostade ingenting. Det var endast en introduktionskurs på drygt en timme, ett tillfälle, som vi får gå genom vår MVC i Liljeholmen. Vet att det är ganska dyrt att gå på det annars...eller det är vad jag hört iaf...
Anna

Postat av: kmp

Publicerad 2014-10-03 22:46:42

Min spontana tanke är tänk om nån kvinna blir misshandlad av sin man hemma och så ska mannen framkalla smärta på kursen. Men men, kul idé för att öva andningen som smärtlindring. För mig ger gravidyogan mycket, vi får ta med våra partners om vi vill och göra övningar tillsammans.

Svar: Ja visst finns det en baksida med allt. Men detta syfte var ju att framkalla någon form av smärta, och smärta kommer ju förlossningen resultera i - varseig man vill eller ej. Men det är definitivt ett tänkvärt dilemma...dock vet jag inte hur man annars ska hantera det annorlunda, för som sagt, smärta kommer ju förlossningen resultera i. Vid ett annat tillfälle var vi inbjudna, bara vi som är gravida, inga partners fick närvara. DÅ tog man upp hur man kan få hjälp och stöttning om man är i en sådan situation som du nämner. Får hoppas att man efter det tillfället vågade ta steget mot hjälp.. Har själv aldrig varit i en sådan situation, men det måste naturligtvis vara fruktansvärt.
Kul att du har haft mycket nytta av gravidyogan. Jag ville gå, men alla hade sommarstängt när det liksom blev aktuellt för mig. Och när höstprogrammet startade så hade jag ändå inte hunnit utnyttja alla ggr innan hon kommer..typiskt. Men hoppas få prova det nästa gång, om man nu har möjlighet då!? Kul att ni får ta med er partners också, låter ju jättebra!
Anna

Postat av: Hanna

Publicerad 2014-10-04 06:21:45

här i Halmstad får vi profylaxen gratis..Trodde att den liksom ingick överallt!Här är det 2 tillfällen.Roligt med nypningen ;).Tror samma att min man nog kommer vara lite skraj för mig haha..Den som lever får se :).Kram

Svar: Jaha, där ser man. Nej, vi fick bara en gång, denna introduktionsomgång. Vill man gå mer får man göra så via privat aktör, och som jag förstått det är det ganska, för att inte säga väldigt, dyrt. Men det kan det ju vara värt om man är väldigt intresserad. Vi kända oss nöjda med det vi fick på introduktionen via MVC. Haha, ja nypningen var lite intressant ;) Ja vi får se vad vi har för erfarenheter med oss från förlossningen?! Spännande. Men det fina är att vi damer kanske inte kommer ihåg precis allt, medan partners får ta lite mer av minnesbilderna och "smällen" ;) Kram!
Anna

Postat av: Hanna

Publicerad 2014-10-04 06:21:53

här i Halmstad får vi profylaxen gratis..Trodde att den liksom ingick överallt!Här är det 2 tillfällen.Roligt med nypningen ;).Tror samma att min man nog kommer vara lite skraj för mig haha..Den som lever får se :).Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela