dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Namnfest

Publicerad 2015-03-19 08:45:56 i Allmänt,

Försöker planera namnfest. Gästlistan har blivit orimligt lång, enligt mig. Ett dilemma vi ständigt möter i samband med tillställningar och min mans gigantiska familj, ink. vänner som "är som familj - så dem måste vi bjuda.." Lite kulturskillnader där. Komplicerat. Iaf. Vi, läs jag, är inte religiös och har gått ur svenska kyrkan. Därmed blir det iaf namnfest, och inget dop. Oavsett vad familjen på den sidan tycker. Hon får döpa sig sen. Om hon vill. Helt upp till henne. Tro är definitivt något fint, och ibland kan jag bli avundsjuk på den som tror. Kan ge mycket tröst och styrka kan jag tänka mig. Men nej. Jag tror inte. Dopet för mig är en religiös handling. Och självklart något man ska göra om man vill det, men jag vill att lillan ska få bestämma det själv i så fall (därmed inte sagt att jag tycker det är "fel" att döpa sitt barn. Det är bara mitt ställningstagande. Alla andra får göra precis som de vill - så jag menar inte att "hoppa på någon" för ett annrolunda handlande än mitt eget. Så fick jag det sagt också. ;)
 
Iaf, namnfesten har tagit lite orimliga proportioner kan jag tycka. Men, men - vi får se var vi landar? Vi får kompromissa och förhandla lite tror jag. Vi var rörande överens under bröllopsplaneringen, vårt tredagarsbröllop. Så detta ska vi väl klara av! ;) 
 
Iaf, tips och idéer kring namngivningsfest mottages tacksamt! Vi har följande på lut i skrivande stund:
- en liten tipspromenad om lillan (hon har ju inte hunnit med så mycket, men lite vikt-, längd- och namnfrågor har vi tänkt, tex)
- någon som sjunger en sång, får se vilken? Tips? Och vem som kommer framföra? 
- vi kommer ha "gudföräldrar" som får läsa något, eller säga något eget. Vad de vill.
- vi kommer själva hålla ett litet tal och ha ett litet bildspel har jag tänkt. Har bland annat funderingar på att prata kring ivfen då. Vi hymlar ju inte om det. Men alla vet ändå inte. Bl.a. då visa det lilla embryot på foto som jag visat i bloggen för er. 
- ev. Har jag tänkt att rita och sätta foton på ett plakat och få ihop lillans släktträd. Lite i mån av tid? 
- vi har tänkt att bjuda på fika och lättare mat, inte ha någon sittning. Utan att ceremonin med tal och gudföräldrartal kommer vara den enda fasta punkten på agendan. Och att man i övrigt får fika/leka(många barn..)/äta när man själv känner för det.. 
 
Vi hade velat haft festen på ofrivilligt barnlösas dag - men det kommer inte gå eftersom mannen kommer vara bortrest på svensexa då..så en helg i juni finns i planerna. Vi har bokat lokal för ändamålet, senast i slutet av mars måste vi spika om vi ska ha kvar aktuellt datum och köra på som vi tänkt. Alltså, vi måste då ha kommit fram till kompromisser gällande gästlistan! Håll tummarna för oss ;)

Kommentarer

Postat av: Drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2015-03-19 19:55:41

Kul med namnfest! Vi döpte E, mest för traditionens skull, inte för trons. Vi hade det suuuperenkelt. Dop i kyrkan och så dopfika hemma hos oss. Hehe. Er namnfest låter ju jättekul, får man komma? Haha! Och lycka till med gästlistan!

Svar: Skönt att inte göra det för avancerat. Vi kan bli lite överengagerade i sånt här..kan ta lite för stora proportioner..kul, men lite jobbigt! Tack! :) Hade ni gudföräldrar/faddrar? Tycker att man alltid ska göra det som känns rätt och bäst för en själv! Det är det viktigaste! :)
Anna

Postat av: Drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2015-03-20 10:24:42

Ja det var skönt faktiskt, även om det är kul att göra det stort ibland. Satsar på ettårskalaset i augusti ;) haha! Ja vi har faddrar :) valde inte syskon då vi vet att de kommer finnas i Es liv ändå utan valde andra som är värdefulla och som vi vill ha i Es liv på ett "djupare" sätt. Eller hur säger man? Haha. Du förstår säkert hur jag menar :) vad ska ni ha för faddrar? Har ni bestämt det?

Svar: Vi tänker tvärtom. Då behöver vi inte slå på stort till ettårskalaset utan göra ett mindre ;) Bra tänkt med syskonen. Det blir nog min bästa vän och min mans ena bror..jag kan hålla med dig rörande det där med syskon..Men han får bestämma den ena gudföräldern tycker jag.. Men vi ska ju fråga dem först också förstås, det har vi inte gjort än..
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela