dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Gåstol

Publicerad 2015-03-18 16:06:52 i Allmänt,

Fullkomligen öser ur mig en massa frågor och funderingar känner jag..men ni har ju så många kloka tankar! Senaste funderingen handlar om gåstolens vara eller inte vara för en fyramånaders..många spridda åsikter bland mina vänner. Icke säger vissa och hänvisar till problem med skelettet (och det vill man ju inte!). Kör på säger andra, hon protesterar om det gör ont..?

Kommentarer

Postat av: Drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2015-03-18 20:17:46

Eh va, skelettet? Haha. Vi har köpt en gåstol men E är inte redo för den än riktigt. Hon fattar inte vad hon ska göra, haha. Vi köpte en med en sån "trevlig" aktivitetsbricka som låter (har redan ångrat det, ett jäkla tryckande på knapparna, DET har hon lärt sig i alla fall), så hon sitter/står ju i den men hon tar sig inte framåt. MEN det underhåller en stund och det är skönt! Plus att jag tror den kommer vara ovärderlig när hon börjar vilja gå! Det är så mycket åsikter om babysitter, gåstol och ja, allt. Kör på säger jag! Brukar också tänka som du; de säger väl ifrån annars. Tror varken din eller min tjej skulle sitta där om det inte passade, eller hur ;) damer med vilja, haha!

Svar: Ja, jag vet inte? Skelettet skulle tydligen ta stryk..man blir ju nervös. Men många har idéer om mycket..man får sålla som vanligt! ;) haha, saker som låter är alltid farligt..vi har en sitter som låter. Vi hatar den och har gjort från första stund! Ja, lillan fattar ju inte heller..hon sparkar sig bakåt och blir sen ledsen för att hon hamnar så att hon inte ser oss..haha, stackars liten! Och du har rätt, de säger ifrån våra damer - så det borde va ok så länge hon är nöjd!
Anna

Postat av: Votivi filii

Publicerad 2015-03-18 20:48:40

Kör på med gåstol om ni känner för det. Vi kommer inte att ha någon, men det handlar om att det tar plats och vi har redan trångt med alla andra prylar.

Enda saken att tänka på är dock: Hon blir "rörlig", så se till att bebissäkra hemmet samtidigt då. Gåstol och trappor är livsfarliga, likaså sladdar/snören (till varma/tunga saker). Har en morbror som är barnläkare och de absolut vanligaste skador som han fått in och är pga gåstol är nämligen fallskador (ner för trappr) samt kokande vätsker.

Kram

Svar: Tack, bra tanke med babysäkring! Vi bor i lägenhet utan trappor, så där är vi safe. Men jag tänkte faktiskt på att hon råkade dundra in i spisen med gåstolen..då nådde hon luckan till ugnen, som skulle ha kunnat varit varm.. Herregud! Dags för säkringar i hemmet antar jag - redan! Du har rätt, alla dessa grejer som tar SÅN plats!
Anna

Postat av: mari

Publicerad 2015-03-19 07:36:43

Jag går med min son till en ortoped på astrid lindgrens och den läkaren tycker inte att något barn ska använda gåstol just för att det är en anledning till att barn tränar nacke/sitter/(krypee)/står på knä/står med stöd innan de går och det är för att bygga upp stabilitet i rygg och nacke och styrka i benen. Jag har inte haft gå stol åt något av mina barn, ser inte riktigt meningen det går ändå så fort o helt plötsligt springer de runt ändå :) men jag skulle absolut inte sätta en fyra månaders i gåstol, är nog en krav att de ska kunna sitta bra först väl?

Svar: Intressant! Ok. Frågade BVC och hon sa att det inte finns något som säger varken för eller emot, mer än att varje sak inte ska användas för mycket - inte heller gåstol.. Vår tjej sitter, hon drar benen under sig i en ansträngning att verka vilja krypa..så då kanske det är lugnt? Jag försöker inte få henne att gå i den, det är absolut inte min strävan att göra henne "duktig". Det är mer att hon trivs i den, glädjetjut och skratt..och det borde ju va en bra sak? Tro mig, hon visar mer än tydligt när något inte passar henne..;) men en ortoped borde ju å andra sidan ha koll...
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela