dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

På tåget

Publicerad 2013-11-25 07:16:08 i Allmänt,

Jobbresa och uppe i ottan. Sitter redan på ett tåg och är inte alls särskilt pepp och nöjd över dagens måsten. Biter ihop - som vanligt.

Undrar hur länge man ska behöva bita ihop. Alltid le fast man gråter inombords. Är så fruktansvärt trött på det. Orkar inte glädjas åt andras graviditeter, orkar bara inte. Kan för mitt liv inte släppa missfallet. Som tog sån jäkla tid att skapa. Helt oförståeligt. Hur kan "alla andra" bara bli på smällen och sen blir det barn 9 månader senare?

Deprimerande inlägg. Jag är bara så jävla trött på det här!

Kommentarer

Postat av: frideborgs

Publicerad 2013-11-26 11:10:40

Det är skitsvårt det här. Men helt seriöst. Retorisk fråga; är det verkligen lag på att alla ska gå omkring och vara glada över någon annans graviditet och tycka det är helt fantastiskt hela tiden?

Avundsjukan och sorgen drabbar ju och andra sidan mest en själv. Jag mår bara ännu sämre i min situation om jag liksom "gräver ner mig" i de känslorna.

Jag försöker därför köra typ KBT, genom att konstatera faktum och vara hövlig (om jag måste konfronteras). "Jaha, hon är gravid. Men hennes partner är ett stort praktarsle och jag har mycket roligare jobb en henne" kan en exempelvis tänka. Regeln är: ingens liv är perfekt.

Det jag säger är "Grattis, vad trevligt, när kommer barnet?" eller något. Ta in svaret, ursäkta dig och gå därifrån.

Efteråt klappar jag mig själv på axeln och säger till mig själv "bra jobbat, den ångestladdade situationen klarade du utmärkt!" Sedan försöker jag släppa det.

Varje gång tanken kommer seglande är det bara att konstatera att, där kom den tanken, nu slutar jag tänka på det igen.

Kanske inte idiotsäkert, men det funkar ganska bra för mig : )

Massa pepp och kram!

Svar: Du har rätt, det är inte lag på det. Men jag har svåra problem med att släppa saker, jag tolkar, begrundar, värderar och analyserar..om och om igen. Jag ska försöka tänka på det, försöka ta till mig av det du säger. Släppa det! Hoppas allt har gått bra idag?! Det bara måste ha gjort det!
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela