dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

En vän

Publicerad 2013-12-28 21:08:59 i Allmänt,

Jag har en vän vars barn gick bort. Det var hemskt och tragiskt. Är naturligtvis fortfarande. Och vi levde i hopp och förtvivlan i många månader för vi visste inte om barnet skulle bli bra, om hon skulle försvinna innan hon ens hann börja sitt liv? Hon blev lite drygt tre månader. 
 
I sex månader försökte jag med alla medel vara ett stöd. Vi kom överens om att de dagar när hon inte orkade så svarade hon helt enkelt inte. Men då visste hon iaf att jag fanns här, för att älta, gråta. Då när lilla stjärnan var sjuk men fortfarande kvar hos oss. De befann sig på ett sjukhus långt bort och jag gjorde vad jag kunde. Förutom dagliga samtal och sms hälsade jag på, på sjukhuset så fort hon bad om det. Det fortsatte naturligtvis efteråt också. När stjärnan flög till himlen. Fram till mitt missfall. 
 
När mitt missfall kom tappade jag fotfästet. Jag orkade inte ens med mig själv. Och klarade inte av vardagen. I det ögonblicket skrev jag ett långt mail till henne. För jag orkade inte prata. Om allt som varit. Hon visste inget om vår ofrivilliga barnlöshet förrän då. Men jag berättade om all frustration och sorg den senaste tiden. För att hon skulle förstå. Hon sa då, i den stunden, att hon var så glad som hade mig. Som gav henne allt stöd trots att jag var mitt uppe i min egna livskris. Dessvärre fortfarande är. 
 
Sen sa hon inget mer. Inte på över en månad. Absolut i.n.g.e.n.t.i.n.g. 
 
Så plötsligt en dag började hon ringa igen. Jag orkar inte och vill inte prata med henne. Jag svarar inte. Har inte bestämt mig för om jag är barnslig eller inte? Men jag har gjort upp med mig själv att jag bara ska ägna tid åt dem som ägnat tid åt mig tillbaka. Åt dem som inte bara tar energi utan också ger. 
 
Jag vet inte om det är egoistiskt? Men kanske vände jag mig lite till henne för att få förståelse och tröst. Från någon som varit med om något värre. Men blev så besviken när jag bara fick tystnad tillbaka. Hon är mitt uppe i sin nya graviditet. 
 
Jag känner mig oerhört sårad av detta. Och vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur det? 

Kommentarer

Postat av: K

Publicerad 2013-12-28 23:37:15

Jag hittade till din blogg av en slump för ett tag sedan. Har liknande bakgrund som dig med pcos, missfall och pergotime. Känner igen mig i mycket av det du skriver och känslorna du beskriver.

Även detta med din vän känner jag igen. Hur man har gett allt till någon och när det sen är ens egen tur att behöva den andra finns hon plötsligt inte där. Det är så svårt att veta hur man ska göra, men det man känner kan man inte alltid styra. Känslor är känslor.
Utan att veta mer om situationen finns det kanske tre vägar.. Ta upp det med henne och se vart det leder, ta en paus från varandra eller försöka lägga det gamla bakom sig och gå vidare med vänskapen.

Jag hoppas jag inte trampat dig på tårna. Att ge råd är så mycket lättare än att själv veta vad man ska göra.

Svar: Va tråkigt att höra att du har/har haft en liknande situation. Men det stärker att veta att det finns fler - alltid. Att man inte är ensam. Har det löst sig för dig idag? Solskenshistorier är också stärkande! Jag hoppas att det gjort det!
Som du säger - känslor är känslor. Och jag är ännu inte beredd att "släppa in henne", tillbaka. Men en dag hoppad jag att jag orkar ta allt med henne. Men just nu känner jag mig bara sviken. Men så är jag ju också i en mycket sårbar situation.

Du trampar mig inte alls på tårna, tack för din kommentar! Kram!
Anna

Postat av: KMP

Publicerad 2013-12-29 18:40:47

Jag förstår att du är sviken. Hur tätt inpå hennes barns dödsfall förlorade du ditt foster? Kan det vara så att hon fortfarande var så deprimerad att absolut ingen annan fick plats i hennes liv annat än hon själv och hennes sorg?
Men om hon som du säger är mitt uppe i sin nya graviditet (vilket borde göra henne lycklig trots all sorg och oro) borde hon ha utrymme nog att även ge till dig, när du behöver det som allra mest?
Jag tar för givet att du inte jämförde era förluster, för det kan säkert vara känsligt ämne.

Svar: 4 månader efter. Så det var tätt inpå. Dock var hon redan gravid igen och väldigt glad över det, men självklart är förlusten av ett barn det värsta man kan vara med om (tror jag), och aldrig något du kan komma över eller förstå. Precis som du säger går det inte att jämföra förlusten av ett barn med ett missfall i v.12. Dock handlade/handlar det mycket om all den tid som gått innan, hur länge detta pågått. Och reaktionen jag fick när jag berättade om både missfallet och den ofrivilliga barnlösheten gjorde att jag definitivt trodde att hon skulle vara ett stöd för mig, liksom jag för henne - tidigare men även nu. Men tystnaden gjorde att jag tappade "intresset" av att vara ett stöd. Förhoppningsvis läker tiden alla sår, och en dag ska jag nog berätta för henne hur illa jag tog vid mig. Jag har ju inte ens gett henne den chansen idag. Men inte nu. Nu behöver jag min egen energi till mig själv. Tack för insiktsfull kommentar :)
Anna

Postat av: Intejag

Publicerad 2014-01-01 12:16:57

Jag tycker inte att du är barnslig.
Jag har ju varit i liknande sits och är stolt över mig själv att jag bröt kontakten med henne för stunden. Men är ännu gladare att jag hittat tillbaka till henne nu, men jag behövde uppehållet.

Du kanske kan säga det till henne, att du behöver ett uppehåll eftersom du mår dåligt?

Svar: Ja, jag borde kanske göra det mer tydligt. Tack!
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela