dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

ivf

Publicerad 2013-11-03 13:43:31 i Allmänt,

Funderar mycket på detta med ivf.
 
1. Varför skickades vi till ivf utan ens ha fått prova pergotime? (Nu fick vi ju göra det till slut - för att jag tjatade så jävligt, och det lyckades ju faktiskt även om vi nu står här, men iaf - varför direkt skickade till ivf?)
2. Om man blir gravid med ivf, är det en s.k. riskgraviditet, d.v.s. kan barnet vara mindre etc?
3. Om man inte blir gravid med hjälp av ivf, förstör man kroppen ännu mer då? D.v.s. tar det ännu längre tid att få ägglossning, eller hur kan ett misslyckat ivf-försök påverka kroppen?
4. Är det större risk för missfall om man blir gravid med ivf?
5. Borde vi köra på med ivf, eller är det bättre att försöka igen med några kurer pergotime?
 
Åh..jag vet inte vad vi ska göra? 

Kommentarer

Postat av: drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2013-11-03 14:36:24

Hade du frågat om sprutor? Jag fattar inte varför ni inte får fortsätta med pergotime om det nu funkar? Vi är ju alla olika men jag tänker att jag vill ha IVF som sista utväg, och känna att jag faktiskt gett allt annat en ärlig chans innan jag ger mig på IVF...men det är ju JAG. Du måste ju fråga varför de vill att ni gör IVF, och varför ni inte kan prova andra alternativ... jaja, de har säkert en tanke med allt, de brukar ha det även om man inte alltid förstår ;)

Svar: Jag tycker också att det är konstigt, nu när jag läst så många bloggar där man provar massa annat innan ivf! Tänkte försöka reda ut detta på tisdag, för jag förstår inte riktigt? Men jag antar att det är för att jag har egen ägglossning, även om det är extremt sällan.. Men sprutor - vad gör de? Är de också en hormonbehandling man tar för att få igång äggproduktionen? Jag måste ställa mååånga frågor till läkaren på tisdag - har verkligen laddat!
Anna

Postat av: T

Publicerad 2013-11-03 18:13:29

Det är normalt att ha 10-12 ägglossningar per år har jag för mig att jag läst. Men har man mer sällan så har man ju en störning och borde få prova på t ex pergotime eller hormonsprutor.

Hormonsprutor är ungefär samma sak som tabletter men man kan ju dosera mycket mer precist och man håller på tills något ägg växer.

Men du verkar ju ha framgång med pergotime så fortsätt med det tycker jag! Det är lite krångligare med sprutor än att svälja ett piller....

Lycka till på tisdag!

Svar: Ja jag har betydligt mer sällan än10-12 ggr per år. I år har jag haft fem varav två var med pergotime. Tack för sprutförklaringen! Och tack för lyckönskningen! Jag hoppas på provera för att få mens, och pergo för äl. Helst en cykel innan året är slut!
Anna

Postat av: drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2013-11-04 06:24:47

Ja, sprutor är ungefär som Pergotime, fast som T skriver så kan du ta mer precisa doser för att få "bäst" ägglossning. Sprutorna gör att äggblåsorna växer. Kan ju vara så att om pergotime funkar kör man inte sprutor? MEN varför inte fortsätta med det? Har du alltid fått äl av pergotime?

Svar: Jag har kört två enkelkurer pergotime och fått ägglossning båda ggr. Dock på dag 27 och dag 28. Alltså två veckor efter att man "borde" få det av pergotime. Jag har funderat på om dubbelkur skulle göra min menscykel "normal"? Men ja - det har fungerat, andra kuren blev jag ju gravid. TACK för "bollandet" och förklarandet. Känns så skönt att kunna diskutera saken med någon som själv är inne i snurren...
Anna

Postat av: drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2013-11-04 19:29:05

Fast alltså, vad spelar det för roll att man får äl sent om man ändå får det? Jag skulle fortsätta med pergotime några gånger till om jag var du! Jag hade äl på dag 29 denna cykel och kanske är det så att det bara är så att vissa kroppar behöver längre tid på sig? Det tror jag! :)

Svar: Det kanske är så, fruktansvärt enerverande iaf. Jag funderade lite på det där och googlade runt, och tänkte: varför ska man börja med pergotime på dag 5 av mensen om det ändå tar 27-28 dagar att få ägglossning, borde man inte kunna börja på dag 1 så att man får äl på dag 22-23 istället...DET ska jag fråga läkaren imorgon! Men du har rätt, den som väntar på något gott.. Är så orolig att jag inte ska få någon pergotime bara. Och ingen mens...igen...
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela