dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Julpergotime

Publicerad 2013-11-24 11:54:28 i Allmänt,

Det slår mig plötsligt. Nästa pergotimekur kommer inte att kontrolleras av läkare. För vi kommer vara utomlands. Men det blir absolut sista omgången. Efter den väntar ivf. 
 
Undrar egentligen vad det kan resultera i för komplikationer att inte kontrolleras?
1. Enkelkur ger mig ägglossning ca dag 28 - lång cykel alltså. Kortare än min egen - absolut - men fortfarande lång om man jämför med någon som är "normal".
2. Jag har aldrig överstimulerats. Kan man plötsligt bli det på sin fjärde pergotimekur - enkel hela tiden. Inte så troligt i min värld. Eller?
3. OM jag hade överstimulerats och fått sexförbud, hade jag då lyssnat på det. Nej. Absolut inte. Vi kör på, vi ska bli föräldrar - om det så är till en eller flera på samma gång!
 
Alltså, jag går bara till läkaren för att läkaren säger det till mig. För att jag inte ska få problem med att få nytt recept. Jag förmodar att jag på tisdag kommer få samma resultat som vanligt. På dag 10 är äggblåsan ca 13-15 mm. Och läkaren kommer titta på mig som att kuren inte fungerat. Och sen får jag gå hem och vänta i två veckor till på en ägglossning. 
 
Alltså, jag tänker inte ens nämna för läkaren att jag inte kommer vara hemma för kontroll nästa kur. Bara be om utskrift av läkemedlet som utlovats. Sen kommer jag förmodligen aldrig träffa honom igen. För efter det är det ju dags. IVF. 

Kommentarer

Postat av: Drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2013-11-24 12:02:05

Jag håller med dej! Jag skulle aldrig lyssna på ett sexförbud! Dumt, kanske. Men nej!!! Jag menar, hur stor är chansen att man får 4-5 ägg befruktade när man inte fått det förr? Och 1-3 är ju ok tycker jag! Även om jag helst vill ha ett eller två...

Jag vet inte om man plötsligt kan bli överstimulerad, men min känsla säger nej. Och OM det nu är så, hur stor är chansen att helt plötsligt börjar 5-6 ägg växa? Då tror jag mer på 2 eller 3...och hur stor är chansen att alla dom blir befruktade?

Nej, kör på säger jag bara! Du känner ju din kropp! Även om den tydligen kan förändras (är ju både du och jag bevis på) så kör på känsla! Det brukar bli bra :)

Svar: Precis, hur stor är chansen? Och jag säger fortfarande chansen, för skulle det bli tre så är jag klar sen - då har jag mina tre efterlängtade barn. Ser det definitivt inte som en risk. Och högst osannolikt dessutom. Kör på, även om som du säger - jag och du är bevis på möjlighet av kroppsförändringar - så tycker jag att väntan en extra 40 dagars cykel vs flerbarnsfödsel är ett enkelt val. Nu håller vi tummar och tår för att bim för oss i jul är den sista bim vi behöver invänta på något år eller två - tills det är dags för fler :)
Anna

Postat av: T

Publicerad 2013-11-24 13:40:40

Klart man kan bli överstimulerad även om man inte blivit det förr. En del i det hela är ju att pergotime även kan ge effekt en månad efter man ätit det. Så det skulle kunna bli kaka på kaka med effekten av pergotime. Finns trådar om det på familjeliv.

Jag drar väl min gräns vid runt fyra ägg. Mer än det då tänker jag inte försöka. Visst, man klarade sig förr ändå. Men hur stor är chansen att man släpper så många ägg förr i tiden när man inte hade dessa mediciner? I stort sett obefintlig tror jag.

Men blir man ordentligt överstimulerad så märker man det. Magen blir uppsvälld och man kan knappt röra dig. Beroende på hur överstimulerad man blir naturligtvis.

Men man kan ju alltid hoppas att det fungerar precis lagom som tidigare gånger :)

Svar: Ja någon kaka på kaka är det ju inte tal om för min del, eftersom senaste kuren var i juli. Det förvånar mig att det kan ha den effekten, aldrig något en läkare sagt? Familjeliv känns inte helt tillförlitligt.. Men jag har ingen aning - det kanske kan ge effekt månaden efter?! Det vore ju bra, iaf för min del! :) Bra att man märket av ordentlig överstimulering - det är väl lite vad jag anat..och känner hittills ingenting åt det hållet. Men som du säger, svenskans bästa ord: lagom (är bäst)! :)
Anna

Postat av: Jennie

Publicerad 2013-11-25 09:32:36

Jag skulle inte heller stoppas av sexförbud. Ofta är ägg tomma också och alla behöver ju inte befruktas. Det är nog inte såå vanligt att helt plötsligt ha 4-5 mogna ägg?

Svar: Nej, jag resonerar helt klart som du!
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela