dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

LCHF beats PCO?

Publicerad 2013-11-29 19:40:39 i Allmänt,

Googlat sönder mig på PCO och lchf. Det slår mig att denna ofrivilliga barnlöshet har skapat en oerhörd törst efter Kunskap. Kunskap om ägglossning, ivf, läkemedel - ja allt! Det tar liksom aldrig slut - hur mycket kan man gräva ner sig i olika detaljfrågor? Detaljfrågor som många aldrig ens behöver fundera kring.
 
Men nu skiter vi i dem. De där irriterande människorna som ligger en gång, blir gravida och sen klagar på sin graviditet. Vi skiter fullständigt i dem. 
 
Nu vill jag fokusera på lchf och PCO. För ju mer jag läser om det. Desto mer säker blir jag på att det kan vara en bidragande framgångsfaktor i målet "barn". 
 
Eller vill jag att det ska vara så? Försöker jag hitta en lösning? Och bara googlar på svaren jag vill ha? Jag vet inte - men placeboeffekten är inte dum den heller. Dessutom har jag och lchf varit kompisar förr och kom riktigt bra överens. Slapp några sådana där extra kilon som lurade runt magen - typiskt PCO btw. Och jag mådde bra. Kände mig lättare. Piggare. 
 
Så fort vi flyttar drar vi igång. LCHF. Nu jävlar ska jag bli på smällen! Skitsamma om det är pergo, placebo, ivf eller lchf. Jag SKA bli gravid. 

Kommentarer

Postat av: Fröken Klänning

Publicerad 2013-11-29 21:08:26

Man kan googla ihjäl sig helt klart. Har inte prövat lchf själv, men har hört om många med PCO och högt BMI som blivit gravida efter viktnedgång. Försöker själv äta mindre gluten iallafall, mår allmänt bättre då. Kör på det om du tycker att det fungerar!

Det var en sak som var "skönt" när läkaren berättade om PCO. Trots att jag alltid varit hyfsat smal och tränar mycket har det där envisa magfettet inte velat ge med sig och svaret kan nog vara PCO.

Svar: Ja ett par kilon skulle inte skada. Men är inte överviktig. Och när jag har varit igång med min träning (slarvat sen ett tag tillbaka) är det inga konstigheter - utom just magen som du beskriver. Lustigt.. Skönt att minskningen av gluten fungerar för dig, det viktiga är ju att man mår bra!
Anna

Postat av: Sara

Publicerad 2013-11-30 04:19:27

Nu blir det här ju en sådan där anekdot man läser överallt "min kompis...min granne...bla bla" och det betyder såklart inte ett skit evidensmässigt, men jag känner att jag som aldrig kommenterar faktiskt vill berätta om min kompis (bästa till och med) som har PCO. Hon genomgick sex eller sju hormonkurer utan resultat, sedan bestämde de sig för att vänta ett par år till (med ivf då) eftersom hon tog motgångarna väldigt hårt och höll på att bli deprimerad. Hösten därefter gick hon ner 14 kg med LCHF, till normalt BMI. Hon hann inte ens få regelbunden mens innan hon var gravid. Med tvillingar dessutom. Alla, inklusive hennes gynekolog, är övertygade om att det var viktminskningen och blodsockerstabiliseringen. Jag hoppas det forskas mycket på det här snart!

Svar: Va roligt för din vän! Och ja - ännu ett bevis på att det verkar ha effekt! Definitivt värt ett försök!
Anna

Postat av: Drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2013-11-30 08:00:08

Jag tror stenhårt på det! Nu har ju som sagt jag inte viktproblem men jag MÅR bra. Sen om det har hjälpt, vem vet... har ätit LCHF i fyra månader snart och det var ju efter det jag började lyckas få fina äggblåsor. Sen har jag ju inte blivit gravid än, så jag vet inte om det funkar på det sättet eller ej. Men jag vågar inte sluta i alla fall, dels för att jag mår bra men också för att jag är rädd att det ska påverka mina ägglossningar...

Svar: Precis! Nej fortsätt du och se var det kan ta dig. För tänk om det är just lchfen som sätter sprätt på äggen!? Håller tummarna för det, och för din kommande bim såklart!
Anna

Postat av: Nyfasilivet

Publicerad 2013-11-30 08:02:00

Hej! Jag har läst din blogg ett tag som stöd för mig själv i den här kampen mot ett barn, jag har också pcos. Jag och min kille försökte i 8 månader, inte ett skit hände. Sen läste jag om lchf och ville prova, sagt och gjort, 10 dagar efteråt hade jag ägglossning. Och det tog sig, blev gravid!! Men fick ett tidigt missfall (vet inte varför eg, kan ju ha berott på att slemhinnan var för tjock eftersom jag inte blött nått innan). Ska sägas att jag hade ett bmi på 24 innan, var inte överviktig, men gick ändå ner ca 3-4kg på lchf. Och nu fortsätter vi bara, ska fasen ha en ägglossning till!!! Kul att du också ska börja äta såhär, håller alla tummar för dig :)

Svar: Tack för att du delar med dig! Och för din kommentar! Och intressant att det hade sådan effekt. Beklagar missfallet - hemskt, hopas du aldrig behöver vara med om det igen! Känns som rätt beslut att komma igång med lchf. Som sagt - är inte heller överviktig, men ett par kilon skulle inte skada..sen verkar det som att det är bra av andra anledningar för PCO:are. Hoppas det hjälper dig & mig!
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela