dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Acne

Publicerad 2013-10-29 07:22:47 i Allmänt,

Det enda som tycks stanna kvar efter graviditeten är finnar. Finnar överallt. På de mesta konstiga ställen sätter de sig, men med fördel i ansiktet förstås. Ö.V.E.R.A.L.L.T. Kanske en trivial sak att störa sig på när man är ofrivilligt barnlös och har ett missfall i ryggen. Men va? Kan iaf inte det sluta irritera min vardag. Har förgäves kört stenhårt med Qlinique anitblemish. Anti - not so much. Snarare motsatsen. Envisa små rackare det där. Måste prova något nytt. På något sätt borde man iaf kunna reducera antalet något. Stundtals har jag bokstavligen ont i ansiktet, öm överallt. Annars har jag iaf en ok hy. Men det här. Blä. Frågan är vad man ska testa. Har även funderat på att sola lite en smula. Bra för hyn och den snart ordentligt vinterbleka kroppen som skriker efter lite sol igen, efter att ha blivit bortskämd i flera månader. Jaha - operation fixa hy och kropp tycks ha dragit igång. Ja något ska man väl "roa" sig med i kampen mot barnlösheten.

Kommentarer

Postat av: frideborgs

Publicerad 2013-10-29 10:33:29

Har också haft problem med acne. Kan nästan lova dig att inga receptfria medel fungerar mot det. Jag har provat allt!

Tyvärr är acne i de flesta fall hormonbaserat. Det betyder att problemet inte bara finns lokalt under huden.

Jag fick först rådet att börja äta p-piller, men det var ju inte aktuellt för mig : )

Vårdcentralen remitterade mig till en hudläkare. Jag fick salva och stark antibiotika utskriven. Eftersom en inte får vara i solen under tiden passade jag på att köra kuren på hösten/vintern. Tyvärr tror jag att de avrådde mig från att bli gravid under kuren. Jag åt i tre månader, som är väldigt kort period, vissa äter i upp till två år.

Så här i efterhand tror jag ändå att det var när jag bytte jobb, slutade stressa och när hormonerna stabiliserat sig efter min p-stav som huden blev bra.

Hudläkaren sa till mig att det absolut billigaste och bästa sättet att bli av med acne är att inte slarva med rengöring, sova och äta bra, undvika stark mat och födoämnen som kan trigga igång inflammation i huden, som exempelvis choklad, undvika stress under långa perioder, utan återhämtning och träna för att hjälpa hormonerna att stabiliserat sig igen. Fungerar inte det kan det bli aktuellt med mediciner.

Massa pepp!

Svar: Tack! Det var goda och tänkvärda råd! Då hänger kanske min frånvaro från träning ihop med acnen. Ännu en bra och peppande anledning att komma igång igen! Tack Frideborg! :)
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela