dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Nu då?

Publicerad 2013-10-04 08:30:00 i Missfall,

Skrev precis ett långt svar till www.intejaginte.blogspot.se och insåg att det kändes som ett helt inlägg som kanske fler har erfarenhet av - ni som tyvärr drabbats av missfall. Det berör ämnet "att gå vidare". Den läkare vi träffade i tisdags sa att vi ska vänta en mensperiod. Läkaren som opererade mig sa att vi ska vänta ett par mensperioder. Vi blev igår hemskickade med en massa informstion. Bl.a. ett papper där det stod: "Missfallsrisken är inte ökad om du skulle bli gravid direkt, men ur psykologisk synvinkel rekommenderas att du väntar med nya försök troll efter nästa normala mens". Hur fan ska man tolka dessa tre olika besked? 
 
Ur mitt psykologiska perspektiv behöver jag bli gravid. Nu. Ingenting annat hjälper. Även om graviditet numer kommer vara en ordentligt ångestfylld period? Ska man få missfall igen och igen nu? 
 
Min största ångest rörande detta är att jag har så fruktansvärt oregelbunden mens. Mellan 100-40 dagar, och vem vet vad allt detta gjort kroppen till NU? Vad fan gör vi? Allt vi vill är att bli föräldrar! 

Kommentarer

Postat av: Jennie

Publicerad 2013-10-04 09:38:38

Kommer ni att få testa pergo igen? Kram!

Svar: Jag vet inte än, jag hoppas på det. Jag får ju bevisligen iaf ägglossning då. Så jag hoppas att de tycker det - annars vet jag inte vad jag gör? IVF:en är vi ju strukna från nu..
dujaghanvi.blogg.se

Postat av: Intejag

Publicerad 2013-10-04 12:49:35

Vi fick också olika svar. Min barnmorska sa att vi skulle vänta någon mensperiod för psyket skull.

Men en av mina gynekologer sa att det inte finns något vetenskapligt bevis på att man bör vänta en eller två mensperioder. Utan han menade på att det nästan är bättre att köra på(Vilket fick mig att tro att jag skulle bli gravid på en gång, vilket jag inte blev!)

Sen så måste man ju utgå från en själv. Jag har kört på med en gång, för jag vill inte förhala det ännu mer. Visst har jag mått dåligt men det finns ju inget som säger att jag skulle mått bättre om jag väntat. Jag tror att jag persnligen skulle mått dåligt av att vänta.

Efter mitt första missfall så har mina andra två graviditeter(som slutat i mf) varit jobbiga rent psykiskt. Men det måste ju vara normalt, vem skulle inte vara det?


Svar: Rekommendationen verkar mer och mer handla om psyket. Efter vad du säger, allt mitt googlande (som man naturligtvis ägnar sig åt) och den generella information man fick med sig hem från sjukhuset. Och mitt psyke - precis som ditt - mår bättre av att iaf försöka. Även om det numer även kommer vara en skräck den dagen man faktiskt kan bli gravid igen. Ja vem skulle inte må dåligt då?
ps. jag kan inte kommentera din blogg, varesig från mobil eller dator. ägnade en ordentlig stund åt det häromdagen, men det fungerar inte ds.
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela