dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Reflektion

Publicerad 2013-10-16 07:33:58 i Försöknummer2,

Ibland undrar jag varför det går så fort att bli skickad till ivf. Tjänar sjukhusen på detta på något sätt? Jag syftar naturligtvis till landstingsfinansierade ivf-försök. Vi betalar ingenting, jo visst - för besöken. Men högkostnadskort fungerar. Och vem har inte högkostnadskort efter ett år av utredning? Jag undrar jag? Eller är de ute efter god statistik, så att de är snabba på att plocka in folk? De kan ju naturligtvis inte veta utgången av ett ivf-försök. Men jag antar att de har höga förhoppningar på ett par som oss som faktiskt kunde bli gravida en gång vis pergotime.

Misstänksam kanske? Och jag skiter som bekant i hur det går till! Bara jag blir gravid och går ett friskt barn. Men jag undrar jag...

Kommentarer

Postat av: Intejag

Publicerad 2013-10-16 16:18:46

Det gick ju snabbt! I mitt landsting är väntetiden 1-1,5 år. Men hade ni stått i kö tidigare? Det kanske hjälpte? eller så är det helt enkelt ett bra landsting :)

Svar: Vi har stått i kö tidigare, vi skulle ha påbörjat ivf i september. Fast den kön ställdes vi i, i maj. Så det gick förhållandevis fort det med. Sen är jag inte den som är den - jag ligger på tills jag får som jag vill - eller så nära jag kan komma iaf. Men kö kan jag naturligtvis inte slå mig fram i, men då kunde jag spela kortet vårdgaranti - vilket betyder att man kan få åka varsom i Sverige för att genomföra ivf. VI skrev under på det, och den geografiska skillnaden blev ungefär 5km, istället för Huddinge måste vi åka "ända" till St Görans på Kungsholmen...;)
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela