dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Ekologisk frukt i vecka 13 (12+4)

Publicerad 2014-04-28 07:42:56 i Graviditet, oro,

Brukar för det mesta köpa ekologisk frukt. Brukar försöka köpa ekologiskt av alla varor, när möjligheten finns. Speciellt sen jag blev gravid. Men det har ändå hänt att jag inte gjort det. För att det inte funnits just ekologiskt odlade gröna äpplen, och jag tycker inte om röda. 

Efter morgonens varningar från Livsmedelsverket har jag tokångest för att jag inte köpt de där röda istället. Så jäkla onödigt! Och jag drar i mig en hel del frukt om dagarna nu.. Fasen också! Nu blir det endast ekologiskt! Hoppas att detta inte gjort att jag lyckats förorsaka några konstigheter! Livrädd! 

I övrigt har morgonen bjudit på en hel växtvärk i magen. Så växer gör den ju, oavsett ekologisk frukt eller inte. Vill vara att den ska må bra och ha det bra där i! 

Kommentarer

Postat av: Ninni

Publicerad 2014-04-28 12:13:42

Va inte orolig! De är bra att få i sig lite skit och konstiga saker också så att barnet inte är helt främmande för sånt sedan när de är dags att börja äta.. och den klassiska.. vi har ätit sånt läänge utan att de ska ha påverkat våra barn! Tänker du för mycket på sånt kommer du bli galen! Jag äter all slags frukt.. men tvättar noga och har jag möjlighet så tar jag bort skalet från äpplen.. men inte varje gång jag äter :)

Svar: Tack! Det kanske är som du säger, bra att få i sig lite skit. Men jag ska nog ändå, för psykets skull (om inte annat) hålla mig till ekologiskt, men strunta i den frukt som slank ner innan... :)
Anna

Postat av: Escaping Reality - ett nytt liv i Shanghai

Publicerad 2014-04-29 02:34:22

Jag har fått tips om ett bra sätt att få frukt riktigt ren. Spola upp vatten i diskhon, häl i en kopp vinäger och lägg i all frukt du har. Efter ca 30 min är all skit från frukten ute i vattnet istället!

Svar: Oj, tack för tipset! Aldrig hört förut! Det smakar inte vinäger om frukten då?!
Anna

Postat av: Sanna

Publicerad 2014-04-30 12:59:13

Hej hej!
Jag tycker att det är jättebra du försöker äta så mycket ekologiskt som möjligt, det gör jag också - mest av miljöskäl men också av hälsoskäl, särskilt när jag nu är gravid i v. 17 :)

Samtidigt tycker jag att det är tråkigt att höra att du känner dig livrädd för att du råkat äta någon enstaka icke-ekologisk frukt... om det är den här artikeln: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-amnen/Bekampningsmedel/ från Livsmedelsverket som du läst så står det ju flera gånger att "Gravida behöver inte heller vara oroliga för att äta icke-ekologiskt."

Jag vet att det är väldigt svårt att inte oroa sig för det ena eller det andra, men just det här verkar det ju inte finnas någon anledning att oroa sig för!

När jag ändå skriver vill jag passa på att tipsa om en intervju med Klara Zimmergren om barnlöshet och att äntligen få barn: http://www.svtplay.se/klipp/1995127/klara-zimmergren-i-fraga-doktorn - tror att hennes bok som kommer nu kan vara riktigt bra!

Glad valborg och första maj och ta hand om er alla som läser detta!

Kram/Sanna

Svar: Nja, det var inte riktigt enstaka tillfällen. Utan jag har tryckt i mig frukt sen jag blev gravid, äter inte frukt annars egentligen, och har ätit alldeles för mycket ickeekologisk frukt.. Anledningen till oron är att Livsmedelsverket har varnat för icke ekologisk frukt för gravida, något de tog upp på Nyhetsmorgon, och där satte min lilla skräck igång.
Men visst, du har rätt, man oroar sig för än det ena än det andra...det kanske bara är att acceptera att jag blivit sån när jag nu äntligen är gravid! ;)

TACK för tipset! Har tidigare lyssnat på Klaras sommarprat (tror det var sommarprat?) om ofrivillig barnlöshet, men lyssnar och tittar gärna på allt jag kommer över inom området!

Hoppas du får en fin Valborg! Kram!

Anna

Postat av: Sanna

Publicerad 2014-04-30 15:15:06

Oj, vad konstigt att de varnar för det i ena stunden och sen säger på hemsidan att det är ofarligt... men så är det ju med det mesta, ständigt ändrade råd och riktlinjer hit och dit... man får göra sitt bästa för att hänga med och kanske ta allt med en liten nypa salt... ekologiskt förstås ;)

Svar: Ja, det är ju lite jobbigt att hänga med i svängarna! Men jag antar att det bara är att försöka äta ekologiskt, men inte gräva ner sig om man inte gör det. Tänker att många måste ju ha missat det och fött fina barn trots besprutning..men man försöker ju verkligen tänka till kring vad man stoppar i sig! Haha - ekologiskt förstås! :)
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela