dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Åderbråck

Publicerad 2014-09-02 17:55:30 i Graviditet,

Har fått två utputningar på vänstra benet. Tror det är samma åder som buktar ut uppe vid insidan av låret och längre ner på vaden. Fräscht. Men åderbråck på benen är en sak. Nu har jag till min förskräckelse upptäckt att jag förmodligen har det i underlivet också. Nä, fy fan. Nu räcker det! Blev först rädd när jag insåg att underlivet blivit ännu mer svullet - för svullet har det varit länge - och det liksom buktade ut på ena sidan. Men det förklarar helt klart varför svullnad och smärta blivit värre de senaste veckorna. Jag ska egentligen inte gnälla, men detta är varken särskilt fräscht, snyggt eller behagligt att gå omkring med. Plus att jag blir lite orolig för förlossningen då jag naturligtvis googlat fram att det kan spricka upp och generera blodförlust i samband med förlossning. Inte i alla fall. Men det händer. 

Måste prata med barnmorskan... 

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2014-09-02 19:04:39

Jag fick åderbråck under min andra graviditet som också satte sig i underlivet, jag fick komma till sjukgymnast som mätte ut och sen fick jag specialsydda stöd strumpbyxor, jätte skönt och som va gudomliga efter också. Fick även gå dit senare för att mäta ut när jag tappat de mesta av svullnaden. De ända som kostade va 100:- för besöket!
Hoppas du kan få hjälp för de är fruktansvärt...

Svar: Tack för tipset!! Trodde inte man kunde göra något åt saken, ska ringa sjukgymnast ögonaböj!
Anna

Postat av: Klara

Publicerad 2014-09-02 19:25:40

Jag fick åderbråck i underlivet när jag var gravid, runt v 28. Tyckte det var hemskt så känner verkligen med dig. Mina försvann i princip dagen efter förlossningen och hade inga problem med att föda vaginalt. Jag använde lårhöga stödstrumpor (det var högsommar så orkade faktiskt inte ha strumpbyxor).
Jag har ett jobb där jag står och går mycket så blev sjukskriven 50%, är det aktuellt för dig?

Svar: Hoppas verkligen att mitt också försvinner! Låter iaf lovande med dagen efter, vilken befrielse det måste varit. Men skönt att det ändå gick att föda vaginalt, det är min förhoppning också! Kanske skulle titta på högre stödstrumpor.. Har bara till knäna nu. Kan nog bli aktuellt med sjukskrivning trots att jag har stillasittande kontorsjobb, om inte annat på grund av foglossningen. Vilket är en fantastiskt kombo till åderbråcken ;)
Anna

Postat av: A

Publicerad 2014-09-03 21:52:38

Alltså, att vara gravid är verkligen oglamoröst ibland (vad det verkar)! Tur att det mesta ändå är positivt och att det i slutänden är värt det! Jisses vad tiden går fort för övrigt, snart kommer hon! ❤️

Svar: Ja så är det - men precis som du säger, SÅ värt det i slutänden! Tiden går fort nu, men det har varit segt fram till vecka 30. Nu rullar det tackolov på, och snart kommer hon! ❤️ Nu håller vi tummarna för ert ivf-försök! Hårt, hårt!
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela