dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Viktjakten

Publicerad 2014-12-04 11:48:44 i Livet som mamma,

Nja..ta överskriften med en nypa salt. Men lite börjar man ju ändå fundera över hur man ska ordna upp detta med vikten. Har inte brytt mig överhuvudtaget under graviditeten. Foglossningen har satt sina begränsningar. Och jag har känt att det jag går upp, går jag upp, av en anledning.. Har även egentligen lovat mig själv att inte bry mig under 2 månader efter förlossningen heller. För 2 månader tar det att vara ok igen efter kejsarsnittet enligt läkaren. Sen får jag lyfta och "bete" mig normalt igen rent fysiskt. Då är det ok att börja träna lite igen. Och jag har tänkt att jag först då har "en sportslig chans" till viktnedgång. Vilket även känts passande inför jul. Känna "skitsamma" under julen. Men sen ta tag i det. Nu fick jag för mig att ställa mig på vågen i morse.. Bara för att. Och då blir man ju lite ledsen. Och lite stressad. Tyvärr fungerar jag så iaf. Ska försöka att inte bry mig alltför mycket.  Och kanske se det som ett experiment? Går jag ner något bara tackvare amningen? Även om jag äter vad jag vill och bara promenerar? 
 
Iaf, för att peppa mig själv lite: 
Min s.k. Bröllopsvikt (det jag vill och anser mig själv ska väga. Målvikt rätt och slätt): 60 kg 
Vikt vid ivf-start: 65 kg
Vikt i slutet av graviditeten (hann gå upp mer, men slutade väga mig för att jag fick lite ångest och ville inte lägga energi på något jag inte riktigt kunde styra över iaf, barnsligt kan tyckas - but Hey, thats me!): 84 kg (gissningsvis landade vi egentligen på ca 88-89 kg)
Nuvarande vikt: 73,5 kg
 
Så, 8,5 kg kvar till utgångspunkten. 13,5 kg till målbilden. Återkommer i frågan, men som sagt, egentligen ger jag mig själv till januari innan det ska bli allvar.. Beach 2015?! ;)

Kommentarer

Postat av: Jennie

Publicerad 2014-12-04 13:14:57

Men du, det där fixar du lätt. 8 kg är lätt att bli av med! 13 kg blir en utmaning men du klarar det! Tro mig, jag har minskat 20 kg sen förlossningen i mars pch väger numera 15 kg mindre än INNAN graviditeten. Mitt tips är att äta regelbundet och ofta, promenera när tillfälle ges, skaffa appen TURF. Kanske även börja på gym när du orkar. Glöm inte stärka bålen. Var försiktig. Kosten är A och O. Lycka till!

Svar: Tack för pepp! Ja nu j-r.. ;) 20 kg, inte illa! Ja 10 kg här har bara försvunnit, troligen en massa vätska framför allt.. Hoppas på samma resultat som dig! Promenerar så mycket jag kan nu, vad kroppen tillåter, och planerar träning start jan/feb. Vad är turf för app?
Anna

Postat av: Tove

Publicerad 2014-12-04 13:29:49

Hej där!

Havrekli och äggvita ska vara bra, tydligen! Hörde jag i går...

Kramar!

Svar: Hej! Där ser man! Tack för tipset! Kram!
Anna

Postat av: Hannah

Publicerad 2014-12-04 17:17:39

Man blir ju stressad fast man inte vill. Första graviditeten hade jag inga problem så jag tränade till dagen innan förlossningen, men hade sedan lovat mig själv att lägga det åt sidan första 6 v, jag "fick" inte träna alls även om jag ville. Lite semester helt enkelt. Men promenader blev det ju. Andra graviditeten var jag jättestressad, och började även då efter 6 v, men mycket hårdare. Nu i efterhand vill jag bara säga till mig själv att jag skulle taggat ner. Men något jag verkligen kan rekommendera är appen Mammamage! Den kan man börja med så fort man önskar, och stärker magen inifrån och ut, det tar sin tid men åååå så bra! Nu med tredje barnet hoppas jag verkligen att jag kan slappna av och sluta stressa mig själv...

Svar: Tack för att du delar med dig! Ska absolut kolla in den appen! Jag ska ta det lugnt fram till jan, och då menar jag endast promenader fram tills dess. Var sak har sin tid. 9 månader upp, 9 månader ner..;)
Anna

Postat av: drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2014-12-04 17:30:39

Jag skrev också ett inlägg om det igår :) man tänker att man ska ta det lugnt men ändå blir man lite stressad och vill gå ner nu nu nuuuuu! Jag har typ 10 kilo kvar och ja, det får faktiskt ta den tid det tar känner jag. Hoppas på att börja träna på riktigt efter nyår som "alla andra"... :)

Svar: Ja, man får ta det för vad det är..men som sagt..lite stressad blir man ju ändå. Ska verkligen försöka hålla det lite sunt.. Missat ditt inlägg! Ska genast läsa! :) 10 kg fixar du, och efter nyår blir alldeles lagom! :)
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela