dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Medelvägen

Publicerad 2014-02-02 08:08:28 i Allmänt,

Hur hittar man den där medelvägen? 
 
Är ju överlycklig över att ha fått börja med ivf:en nu i januari. Och i ärlighetens namn är förväntan på resultatet skyhögt. Så högt att jag måste bromsa mig själv för att inte sitta där och börja planera mitt liv utefter att det kommer fungera på första försöket (behöver jag säga att jag är ett kontroll- och planeringsfreak?). Fast jag vill ändå tillåta mig själv att få vara glad, att låta ett hopp tändas inför framtiden. Även om jag vet att det kan ryckas ifrån mig och oss lika fort.
 
Ska man då istället ha inställningen att det förmodligen inte kommer att fungera? Bara för att inte bli ledsen och besviken. Ledsen blir man väl iaf tänker jag? Och var hamnar man då? Ska man aldrig få vara glad och få känna hopp om ett lyckat resultat?
 
Jag önskar ju bara att jag kunde gå in i detta med en sund inställning (vad nu en sund inställning egentligen innebär..?) och med ett litet obekymrat ryck på axlarna "Går det så går det". Men ärligt - vem fixar det? Förmodligen inte den som har gått "så långt" som till IVF iaf. 
 
En medelväg. Landet lagom. Fuck it - jag hoppas, önskar och tror av hela mitt hjärta att vi är föräldrar i slutet av kommande höst. 

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2014-02-02 08:20:51

Kunde varit jag som skrivit detta inlägg =).Jag har också bestämt att tro hoppas och vara glad.Tro på att det blir en bebis av detta första försök.Om inget annat så har man ju fått vara glad några veckor,och det är ju guld värt för oss =).
Kram

Svar: Du har rätt, att få vara glad och hoppfull några veckor ÄR guld värt! Kram
Anna

Postat av: Mochms

Publicerad 2014-02-02 08:58:19

Jag förstår precis vad du menar! Man försöker att inte hoppas för mycket men ändå börjar man i tanken planera för när mammaledigheten börjar, hur länge det passar att man är ledig då, när på året blir födseln, hur ska vi tänka då. Det går inte att låta bli att hoppas och lite hopp måste man nog ha...även om fallet blir väldigt långt när det inte fungerar som det ska.

Svar: Ja, det är så svårt att hitta ett vettigt förhållningssätt till att vara realist men samtidigt få vara positiv...
Anna

Postat av: Frideborgs

Publicerad 2014-02-02 11:00:54

Med tanke på hur hårt det går att falla i den här karusellen, tycker jag att en ska ta alla chanser en får att sväva på hoppets fluffiga moln. Så var positiv och förväntansfull för tusan. Håller tummarna stenhårt för er!

Svar: Jag tror faktiskt att jag väljer just det, att få vara positiv och förväntansfull en stund. Går det inte heller denna gång, så får jag bli ledsen, det kommer jag ändå bli om jag är negativ och ledsen redan nu... Tack för tummarna, på tisdag händer det grejer igen (förhoppningsvis)!
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela