dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Förvirrad

Publicerad 2014-01-19 11:57:49 i Allmänt,

Ordning och reda som sagt. Allt beställt som stod på listan. Men när jag nu läser vad jag ska göra med alltihopa (så här mycket mediciner har jag aldrig befattat mig med tidigare) så känner jag mig lite förvirrad! 
 
Menopur. Själva sprutorna som man börjar med. Äggstimulerande om jag fattar rätt.  
 
Orgalutran. Eh..som ska tas på dag 5? What? Håller kvar äggen - eller hur var det? 
 
Ovitrelle. Ägglossningssprutan? 
 
Provera. Stärkande extra progestoron? 
 
Lutinus. Vaginal tablett. Var det det som var progestoron?
 
Måste definitivt läsa på. Känner att jag nog varit helt off - märks att jag varit sjukskriven och lite efter..
 
 

Kommentarer

Postat av: T

Publicerad 2014-01-19 20:59:22

Provera är för att få blödning (mens) så man kan börja med alla hormoner. I mitt fall så har jag inga blödningar så jag måste äta det för att få börja med allt. Så man har blött ut Slemhinnan.

Svar: Då fattar jag inte varför jag fått provera? Nu när du säger det så...men jag har hakat upp mig på att sådan "blödningsmedicin" heter primolutnor. Men då är det nog inget jag ska äta utan något som de skrev ut ifall jag inte skulle få mens. Men det verkar som att den är på gång med buller och bong! Tack! :)
Anna

Postat av: KMP

Publicerad 2014-01-19 23:13:07

Fass har svaret:
Provera innehåller ett syntetiskt hormon som är mycket likt progesteron som bildas i äggstocken under den normala menstruationscykelns andra hälft.

Låga doser Provera används för att behandla menstruationsrubbningar och även för behandling av klimakteriebesvär.

***

Menopur stimulerar kvinnans äggstockar till att utveckla flera äggblåsor (folliklar), i vilka ägg kan mogna (multipel follikelutveckling).

***
Orgalutran:
För kvinnor som genomgår assisterad befruktning, inklusive in vitro fertilisering (IVF) och andra metoder, kan i enstaka fall för tidig ägglossning ske, vilket medför en betydligt minskad chans att bli gravid. Orgalutran används för att förebygga för tidiga LH stegringar som kan orsaka en sådan för tidig ägglossning.

***

Ovitrelle används tillsammans med andra läkemedel:

För att få folliklar (som var och en innehåller ett ägg) att utvecklas och mogna hos kvinnor som genomgår assisterad reproduktionsteknologi (en metod som kan hjälpa dig att bli gravid) som ”in vitro-fertilisering”. Andra läkemedel kommer att ges först för att få flera folliklar att växa.

För att få äggstocken att släppa ifrån sig ett ägg (ägglossning) hos kvinnor som inte kan producera ägg (”anovulation”) eller kvinnor som producerar för få ägg (”oligo-ovulation”). Andra läkemedel kommer att ges först för att folliklar ska utvecklas och mogna.

***

Lutinus är avsett för kvinnor som behöver extra progesteron under tiden de genomgår behandling i ett program för assisterad befruktning (ART).

Progesteron verkar på livmoderslemhinnan och hjälper dig att bli gravid och behålla graviditeten när du behandlas för infertilitet (ofrivillig barnlöshet).

Postat av: KMP

Publicerad 2014-01-19 23:13:37

Fick du min kommentar?

Svar: Japp, kommentaren med utklipp ur FASS kom!
Anna

Postat av: KMP

Publicerad 2014-01-19 23:17:23

Provar igen.

Ur Fass:

Menopur stimulerar kvinnans äggstockar till att utveckla flera äggblåsor (folliklar), i vilka ägg kan mogna (multipel follikelutveckling).

Orgalutran: För kvinnor som genomgår assisterad befruktning, inklusive in vitro fertilisering (IVF) och andra metoder, kan i enstaka fall för tidig ägglossning ske, vilket medför en betydligt minskad chans att bli gravid. Orgalutran används för att förebygga för tidiga LH stegringar som kan orsaka en sådan för tidig ägglossning.

Ovitrelle: För att få folliklar (som var och en innehåller ett ägg) att utvecklas och mogna hos kvinnor som genomgår assisterad reproduktionsteknologi (en metod som kan hjälpa dig att bli gravid) som ”in vitro-fertilisering”.

Lutinus: Detta läkemedel finns som en vaginaltablett, som innehåller det naturliga, kvinnliga könshormonet progesteron.
Lutinus är avsett för kvinnor som behöver extra progesteron under tiden de genomgår behandling i ett program för assisterad befruktning (ART). Progesteron verkar på livmoderslemhinnan och hjälper dig att bli gravid och behålla graviditeten när du behandlas för infertilitet (ofrivillig barnlöshet).

Postat av: KMP

Publicerad 2014-01-19 23:17:49

Provar igen.

Ur Fass:

Menopur stimulerar kvinnans äggstockar till att utveckla flera äggblåsor (folliklar), i vilka ägg kan mogna (multipel follikelutveckling).

Orgalutran: För kvinnor som genomgår assisterad befruktning, inklusive in vitro fertilisering (IVF) och andra metoder, kan i enstaka fall för tidig ägglossning ske, vilket medför en betydligt minskad chans att bli gravid. Orgalutran används för att förebygga för tidiga LH stegringar som kan orsaka en sådan för tidig ägglossning.

Postat av: KMP

Publicerad 2014-01-19 23:18:05


Ovitrelle: För att få folliklar (som var och en innehåller ett ägg) att utvecklas och mogna hos kvinnor som genomgår assisterad reproduktionsteknologi (en metod som kan hjälpa dig att bli gravid) som ”in vitro-fertilisering”.

Lutinus: Detta läkemedel finns som en vaginaltablett, som innehåller det naturliga, kvinnliga könshormonet progesteron.
Lutinus är avsett för kvinnor som behöver extra progesteron under tiden de genomgår behandling i ett program för assisterad befruktning (ART). Progesteron verkar på livmoderslemhinnan och hjälper dig att bli gravid och behålla graviditeten när du behandlas för infertilitet (ofrivillig barnlöshet).

Postat av: KMP

Publicerad 2014-01-19 23:19:17

... Jag tror också att du fick Provera ifall du inte fick mens på egen hand, men för säkerhets skull ska du nog fråga läkaren.
Hade ni sex när du hade ÄL på semestern? Kan du vara gravid nu?

Svar: I teorin skulle jag kunna vara det för vi hade sex. Men ser chansen som näst intill obefintlig. Så i praktiken nej. Det vore fint om mensen kom nu, lite tidigare. Men självklart kommer jag kontrollera annars. Måste ju få igång mensen innan jag får börja med sprutor..
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela