dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Missfall

Publicerad 2014-01-21 16:11:00 i Allmänt,

Utöver själva "bli-med-barn-problematiken" så är jag fullkomligt livrädd för missfall. Jag kan inte, vill inte, vara med om det igen. 
 
När jag blev gravid hade jag inställningen "blir det missfall så blir det". Men jag trodde egentligen aldrig det. Hur ska jag tänka nästa gång? Kommer jag vänta missfall snarare än barn nästa gång? När, om, kommer vi kunna glädja oss? Kommer aldrig mer att börja planera föräldraledigheten igen iaf. Det kan man göra senare. 

Kommentarer

Postat av: Fröken Klänning

Publicerad 2014-01-21 17:36:37

När vi såg det där positiva testet igen var det svårt att ta in. Jag var nästan helt nollad, och kände mig oförklarligt lugn precis i början. Vi hade pratat om att det kanske skulle bli svårt att känna glädje pga det som hände.

Vi var glada, men inte övertygade. Vissa om att livets stora glädje kan ryckas bort snabbt.

När vul närmade sig kom den stora nervositeten, jag försökte tänka att upprepade missfall ändå är relativt ovanligt, men dagarna innan kunde jag knappt andas faktiskt. Att se hjärtat slå var ofattbart. Inför VUL nr 2 var jag inte lika orolig. Jag kan fortfarande känna att det är lite jobbigt att jag mår så bra som jag gör, helst hade jag velat kräkas dagarna i ända, men jag kanske bara är en av dem som inte drabbas. De finns ju också.

Nu börjar vi våga tro på det här, när vi lämnade läkaren senast sa min man att vi kunde köpa barnvagn.

Oron kommer nog aldrig att släppa helt tror jag, men så länge det är hanterbarhet så är det ju ok.

Svar: Du har rätt. Och jag hoppas att man kan känna glädje den dagen även om det kommer bli knepigt.. Glad att ni lyckats, och att ni vågar tro!
Anna

Postat av: Intejag

Publicerad 2014-01-21 18:25:31

Ibland kände jag
-Men va fan har vi sex för, det funkar ju ändå inte!

Och rädslan för missfall bleknar lite med veckorna som går. Men de finns fortfarande där, trots jag är i v 22.
Ibland byts de ut mot rädslan att det ska vara lika svårt att bli gravid en gång till.

Önskar att ni lyckas inom snar framtid!

Svar: Precis så känner jag emellanåt: "va fan har vi sex för" (iaf de där dagarna när möjligheten till grav finns). Och sen dessutom lägga på erfarenheten kring missfall - "OM vi nu skulle bli gravida kommer det säkert sluta med missfall". Jag vet inte hur jag ska lyckas den dagen, att må bra, känna glädje. Men jag hoppas att vi gör det! Åtminstone i v22. Tänk att du redan är där! Glad för er skull!
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela