dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Klant

Publicerad 2014-03-22 08:31:34 i Graviditet, IVF, Idioti,

Träffade en vän för ett tag sedan som är gravid i vecka 15, vilket hon glatt - såklart - berättade. Hon vet inte om vår historia, men jag blir ändå irriterad, ja förbannad till och med, av hennes ignorans. För hon berättade även nedan:
 
"Ja - det gick på första försöket - jag är ju tydligen så himla fertil" (Och ja - det beror också på hur man säger det. Hon sa det inte "bra". Skulle man kunna säga).
 
"Jo, men juli känns bra att få barn i. Jag menar - i november vill man ju absolut inte ha barn".
 
Oj vad detta ska få ätas upp nästa gång vi ses. Då tänker jag dra IVF-historien och lyckan över att få barn i november. Där och då orkade jag inte. I den stunden var jag orolig och hade ångest över något konstigt jag känt som gjort att jag fått för mig att missfall var på gång. Men jag önskar att jag hade orkat. 

Kommentarer

Postat av: kmp

Publicerad 2014-03-22 09:35:56

Tyvärr verkar hon inte ha stött på någon i sin närhet med fertilitetsproblem. Hon har nog inte koll helt enkelt. Jag vet inte hur man skulle ha svarat i det läget.
Kanske spela syrligt ovetande: "Jaha hur menar du? Kan man styra över när barnet ska komma? Jag var tyvärr tvungen att ta det datum som fanns ledig för att starta behandlingen. Men vilken tur för dig att du fick juli, nu kan du ju bara ägna dig åt att oroa dig för om barnet mår bra och inte är skadat nu när största orosmolnet försvunnit."



Svar: Nej det är väl så..jag ska göra henne varse om att problemet existerar.. Mycket bra svar! Önskar jag hade kunnat samla mig och svarat något så där begåvat som du skriver! Varför kan man aldrig det där och då?!
Anna

Postat av: Intejag

Publicerad 2014-03-22 13:25:06

Jag blir så jäkla förbannad när jag läser sådant här! Som om det skulle vara något att skryta med att va superfertil?!! (Visst det skulle ju va skönt att vara det, men varför ska alla skryta med det?! Det gör en ju knappast till en bättre förälder).

Vi ska ha i Juni och många som jag möter tror att man har planerat det och säger alltid
-Åh vilken härlig tid att få barn på, måste ju vara det bästa.

För mig är det då viktigast att man får barn överhuvudtaget och om det bli i december eller september spelar ingen roll för en som längtat!

Nu svävade jag i väg, men det jag vill komma till är att sådana där uttryck är onödiga och sårande.


Svar: Du har helt rätt, vem fan bryr sig om månad? Och vem skryter om fertilitet? Inte ok! Jag blir lika förbannad själv, ska dra historien nästa gång så att hon skäms!
Anna

Postat av: Frida

Publicerad 2014-03-22 13:44:17

Aaaahhhh, de är precis sånna människor jag vill ta tag i hårt som atrans och ruska om dem och vara illvråla dem rakt upp i ansiktet!
Men sen får man försöka sansa sig och inse att de inte är så begåvade o inte har en susning om att barnlöshet existerar på denna jord,
Huvudsaken är att bebis är frisk och mår väl, när bebis föds har ju ingen som helts roll!
Oj vilket argt inlägg :)
November bebis it is!!! <3

Svar: Ja huvudsaken är att man får ett friskt barn! Vad eller när är helt ointressant! Jag håller med - man får trösta sig med att sådana uttalanden tyder på okunskap och obegåvning! November it is!!! :)
Anna

Postat av: sara

Publicerad 2014-03-22 16:02:04

Men gud vad korkat sagt över huvudet taget, förstår din ilska!
Och vad spelar det för roll när man får bebisen, vilken månad? Huvudsaken är väl att man får en frisk bebis! !!!

Svar: Du har SÅ rätt! Frisk bebis, månad fullkomligt oväsentligt! Pinsam kommentar, men hon ska få äta upp den när jag är stark nog. På ett snyggt och sylvasst sätt, förhoppningsvis - jag ska verkligen jobba på ett bra upplägg så att hon får äta upp det. Förstå att det sårar oerhört, även om det säkerligen inte är meningen så blev det resultatet. Bra för henne att veta till nästa gång!
Anna

Postat av: Jennie

Publicerad 2014-03-22 18:58:57

Men oj! Låter som en riktig skrytmåns!! Nu har vår son, ännu namnlös, kikat ut!!

Svar: Åh!!! Va roligt! Stort grattis! Hur mår ni? Stor kram och grattis igen!
Anna

Postat av: Sara

Publicerad 2014-03-23 10:30:08

ska sticka ut hakan lite här. Jag är själv ofrivilligt barnlös och följer en hel del bloggar i ämnet. Men ärligt, tänk efter hur kan man förvänta sig och kräva att andra ska vara förstående för något när ingen pratar om det? Nästan ingen av de bloggar jag läst berättar om sin situation för någon hur tusan kan vi då förvänta oss att personer som är lyckligt ovetande ska kunna förstå? Deras verklighet ser helt annorlunda ut. Sen förstår jag att man ibland behöver avreagera sig, men vi kan dessvärre inte lägga över skulden på personer runt omkring oss bara för att de saknar kunskap. Vi får bli bättre på att berätta för andra under resans gång och inte bara i slutet om vi lyckats för då ser ingen den jobbiga vägen dit, bara det underbara resultatet och då kommer folk ändå inte att förstå.

Svar: Lustigt att du säger det - jag/vi är nämligen ganska öppna med vår situation. De flesta i vår närhet vet, ca 30 personer. Hon är en sådan som inte vet, för henne träffar jag kanske 2 ggr/år. Jag förstår vad du menar, hur ska alla kunna veta om hur det är att vara ofrivilligt barnlös? Du har rätt, det har de inte, men jag tycker att det är lite allmän social kunskap. Man säger ju inte till någon att man absolut ska bo i hus, att lägenhet är skit - för alla tycker olika. Man skämtar inte om manodepression - för vem är jag att dra rövare om det, när den som sitter mittemot mig kanske äter medicin för det. Du förstår vad ja menar..man vet inte vad som pågår/har pågått i någons liv. Varför jag tycker att man ska vara vänlig och respektfull inför alla tänkbara scenarion! Men det är min åsikt. Hoppas att din ofrivilliga barnlöshet får ett slut - väldigt snart!
Anna

Postat av: M

Publicerad 2014-03-23 11:30:00

Jag tror att det skämtas ganska friskt om det mesta, faktiskt. Alzheimers/demens, paranoia, inkontines, damp (och andra liknande diagnoser) osv. Och folk slänger ur sig sådant som att "Det är rena självmordsuppdraget" utan att fundera på om om det finns någon som kan ta illa upp. "Jag blir med barn bara min man viftar med kalsongerna" är ju inte en ovanlig kommentar från kvinnor som - åtminstone själva - upplever sig som väldigt fertila.

Jag tror nog att de flesta av oss kläckt ur oss något som någon annan uppfattat som sårande utan att detta varit avsikten. Det du nu funderar på (att din arbetskamrat ska få "äta upp" sitt uttalande) handlar, som jag ser det, om att medvetet vilja dela ut ett nålstick. Det tycker inte jag är OK.

Svar: Jag har säkerligen hävt ur mig något vid något tillfälle där någon tagit illa vid sig, på den punkten håller jag med dig. Rörande det s.k. "nålsticket" tror jag inte riktigt att du och jag tycker lika. Den/de gångerna jag förmodligen hävt ur mig något som sårat någon hade jag nämligen varit väldigt glad för att den sårade hade meddelat mig att så var fallet. Och det är det jag tänker göra. Jag är inte ute efter att såra tillbaka, mer "utbilda". Antingen så framgick inte det, eller så väljer du att tolka mig som elakare än vad jag upplever mig själv vara. Och kunskap och/eller erfarenhet, det tycker jag är OK att dela med sig av.
Anna

Postat av: Jennie

Publicerad 2014-03-24 03:30:08

Tack! Vi mår bra, fast både jag, sambon och stora sonen är hostiga och så, tycker det känns obehaglig med en så liten bebis och sjukdomar. Hoppas allt är väl med dig!!

Svar: Krya på er!!
Anna

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-04-03 17:03:45

Blir så förbannad över sånna människor! Och så irriterad på alla som tror att alla kan få barn precis när dom vill. Har själv en sån kompis som hade planerat att just "då" skulle dom skaffa barn för att få ett sommarbarn... Nu har dom haft tre tidiga missfall under ett år.. Hon var dessutom på mig väldigt mycket om att skaffa barn mitt upp i min cancercirkus då jag gråta varje natt för att jag aldrig kunde få barn... Folk tänker inte överhuvudtaget.. Nu sitter jag själv och ruvar efter första ivf försök trotts att jag aldrig skulle få bära ett barn :)

Svar: Ja man blir verkligen less på obetänksamhet! Va glad jag blir över att du är ruvare mot alla odds! Och dessutom besegrat cancer, vilken kvinna! Önskar dig all lycka till!
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela