dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Missfallsstatistik

Publicerad 2014-03-15 09:09:30 i Bitterhet, Hopp, Missfall,

Kanske inte den mest uppmuntrande rubriken, men måste bara delge:
 
"..om det har konstaterats ett hjärtljud vid vecka 6 så minskar risken för missfall betydligt. Enligt studier så är risken för missfall bara 1,6 procent om det hörs hjärtljud vid vecka 6 och om graviditeten i övrigt är normal"
Källa: http://missfall.se/missfall-statistik/
 
Och där stod vi. Som en del av den härliga, lilla skaran på 1,6 procent. 1,6 procent (!!!) - det är nästintill en obefintlig risk. Inte utan att man känner sig lite utvald och speciell, "dryper-av-ironi-om-någon-mot-förmodan-missar-det". 
 
Nu till det positiva. Det kan ju bara inte hända igen. Vi kan inte ha sådan otur.
 
Eller?
 

Kommentarer

Postat av: Fröken Klänning

Publicerad 2014-03-15 10:09:11

Försök fokusera på att upprepade missfall är ovanligt! Det tröstade mig i väntan. Klen tröst, men lite tröst.

Svar: Du har rätt, upprepade är ovanligt. Men man har ju några omkring sig som tvingats genomlida två. Så.. nej, jag ska/kan/vill inte tänka så! Klart det kommer gå bra!
Anna

Postat av: KMP

Publicerad 2014-03-15 10:22:19

Klart ni inte har sån otur! Den statistiken lät ju helt fantastiskt!!! Jag ska verkligen försöka tjata mig till ett ul då om jag blir gravid. Gjorde du ul på fertilitetskliniken eller hos vanliga barnmorskan/mvc?

Svar: Nej, sån otur ska vi bara inte ha! Ja - visst är statistiken fantastisk! Det är peppande tycker jag - det betyder att man är ganska safe (men med mitt bagage i ryggen..) om hjärtat slår. Så det vore ju förbannat om det hände igen! Nej, det går ju bara inte. Eftersom jag blev spontant gravid sist (åt pergotime, men de tror inte att det hjälpte på mig alls, utan att det var min egen ägglossning) så var jag då inte "inskriven" hos någon klinik. Men eftersom det var osäkert exakt när jag hade haft ägglossning, så har barnmorskan skyldighet att ta reda på hur långt gången man är, så då blev det VUL för att kontrollera så att jag var i den vecka man trodde. Men jag tror att du får det per automatik eftersom du behandlas, vore konstigt annars!?
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela