dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Girig?

Publicerad 2014-10-12 19:32:59 i Graviditet, Tacksamhet, oro,

Jag har inte ens fått mitt första barn än men det börjar redan gnaga i mig rörande syskonförsök. Jag försöker fokusera på det mirakel vi nu snart kommer få träffa. Men jag kan inte sticka under stolen med att jag undrar över hur det kommer gå nästa gång? När vi vill ha fler, det har vi redan bestämt att vi vill. Och jag kan inte, tyvärr, låta bli att oroas över våndan och problematiken inför detta. 
 
Är jag girig?
 
Önskar jag kunde fokusera mer på nu och här. Det är en ständig problematik för mig, att jag skenar iväg i tanken. Och jag älskar ju egentligen nu och här. Känna min lilla plutt sparka runt i magen, drömma om hur hon kommer se ut. Känna en fot utanpå magen. Det är magiskt. Och jag är så tacksam över att jag får vara med om det. Och jag blir nog girig. För trots sömnlöshet, den förbannade foglossningen som lyst med sin närvaro sen vecka 8, så vill jag inte att detta är både första och sista gången jag är gravid. Jag vill känna fler av små mirakel som vi kan få till, jag och min älskade man. 

Kommentarer

Postat av: Susse

Publicerad 2014-10-12 21:14:36

Jag har inte ens lyckats att bli gravid en första gång och oroar mig redan för hur det ska bli med syskonförsök. Så du är nog inte ensam i dina tankar. Jag kommer troligtvis att få göra IVf med PGD och då är det inte säkert att man får något syskonförsök beviljat. Och ska man betala IVF med PGD själv så kostar det ganska många tusen mer än vanlig IVF, vilket gör att jag oroar mig. Jag hoppas att du kommer att få så många barn du önskar och att de kommer bli till utan några större problem.

Svar: Inte bara jag. Det är skönt att inte vara ensam, samtidigt som det är så tragiskt att vi är så många som ska behöva kämpa med detta! Och jag förstår att det blir ännu jobbigare med PGD:n. Jag hoppas innerligt att det löser sig för er, att ni får hjälp och att även ni får alla de barn ni önskar!
Anna

Postat av: DmPCOS

Publicerad 2014-10-13 07:10:40

Jag tycker inte du är girig. Jag är inte ens nära första men oron å stressen för nästa finns redan. Mycket eftersom jag har ålderspanik. Om jag lyckas få barn i slutet på 2015 eller början på 2016, känner jag att vi måste ganska snart sätta fart å hinner inte njuta av den förstas tid. Jag har alltid tänkt att när de. Första är 3 är de lagom med nr 2. Jag vill verkligen njuta men känner att de kommer nog bli stress :( Så min stora dröm är att få 2 på en gång. Hoppas så att de blir så. Då är vi klara sen å kan koppla av....

Men i dagsläget. Vem vet om vi kan få nån överhuvudtaget? Himla jobbigt å snurrigt. Så återigen, du är INTE girig :) För då är jag helt galen :)

Svar: Nej, du har rätt. Jag ville också få tvillingar, lite i smyg. För att inte "hamna efter" så förbannat mycket som man nu redan gjort.. Efter i sin egen planering. Men det ville sig inte med det, och jag är oerhört tacksam över lillan i magen..men som sagt..jag hoppas verkligen att hon kan få ett syskon eller allra helst två!
Ja usch vilken stress det framkallar. Hoppas så att det går för er nu, nu, nu!
Anna

Postat av: Intejag

Publicerad 2014-10-13 13:01:11

Du är inte girig!!

Jag får ibland smått panik över syskonförsök.
Det är så många känslor involverade. Vi vill ha fler, men samtidigt vill jag ju njuta av Lilleman. Åhhh, tänk om man hade haft lätt för sig, då hade inte denna ångest infunnits sig.

Svar: Ja det är en balansgång att njuta av nuet och oroa sig lagom för framtiden antar jag.. Ja tänk om det bara kunde vara lätt!
Anna

Postat av: drommaromettplus

Publicerad 2014-10-13 17:21:33

Nä du är inte girig! Jag har en dotter på snart 4 år och jag har lite smått panik över att vi inte har lyckats bli med barn än. jag ville ha mina barn ganska tätt men så blev det ju inte :( efter nästa barn så ska vi inte använda något skydd (vi gjorde det efter att vi fått vår dotter) kanske tar det sig ganska snabbt och man slipper paniken och kämpandet.

Svar: Tack för att du delar med dig. Det finns väl alla anledning att vara "girig" när man varit med om det man varit med om... Både i ditt och mitt fall. Hoppas verkligen att ni lyckas snart!
Anna

Postat av: Sarah

Publicerad 2014-10-15 20:59:14

Du är absolut inte ensam! Ivf eller inte. Överallt runt omkring mig hör jag denna press om tvåan. Mammagruppen, öppna förskolan, bland vänner osv. Jag och min man har inte genomgått ivf och jag blev snabbt gravid men jag känner att jag bara vill ha ett barn. Vår tjej är 10 månader nu och kanske skulle det bli aktuellt när hon är 6-7 år men tror inte det. Har aldrig velat ha stor familj och skulle inte ha nått emot att förbli vi tre föralltid. Men överallt hör jag om denna press att 1an och 2an ska va så nära varandra. Känns som vissa inte ens njuter av det första barnet utan planerar tvåan direkt.

Svar: Det är ju också en annan press, tänk att människor ska lägga sig i allt! Vill man ha ett barn, så vill man det. Då är det ju fantastiskt att ni fått det, grattis! Själv skulle jag vilja ha fler, gärna tre. Men å andra sidan kanske jag ska se hur det är att ha ett först ;) Men spontant kan vi inte tänka oss "bara" ett. Hoppas ni njuter av er familj, precis så som ni vill ha den! :)
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela