dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Sluta bry mig

Publicerad 2014-10-19 08:47:30 i Barnmorskan, Glädje, Graviditet, Insikt, Tacksamhet,

Jag ska försöka släppa detta med barnmorskan nu. Sluta bry mig. Det är bara pengar. Vi överlever om jag går på ledighet utan betalning. Eller norpar ett par semesterdagar som utfyllnad. Eller sjukar mig och få betalt iaf någon vecka. Orkar jag inte så orkar jag inte. Då slutar jag helt enkelt gå till jobbet så får det bli vad det blir. Min man försöker återigen dämpa mina katastroftankar och ber mig fokusera på att må bra, och på att lillan mår bra. Han är bra han. Vad vore jag utan när jag skenar iväg och får panik av både stora och små saker? Det viktiga är ju att vi står här och nu i vecka 38 och snart får träffa vår dotter. Hela livet är på väg att förändras. Till det bättre. En fantastisk månad! Förmodligen vår livs bästa. 
 
Lugn bara lugn. 
 
Har även haft en riktigt, riktigt bra natt. Somnade vid 22. Var uppe en gång och gick på toaletten vid 2-tiden. Sen sov jag ända till 7. Fantastiskt! Inget konstant springande på toaletten. Ingen vaka från 4.00. Hjälper mig defintivit att vända katastroftankarna också ;) 

Kommentarer

Postat av: Hannah

Publicerad 2014-10-19 14:48:22

Ja tänk vad lite sömn kan göra underverk :) Så tråkigt tycker jag att man inte får hjälp när man faktiskt behöver det. Har själv flera exempel på människor man vet som utnyttjar systemet men när man själv behöver det så är det bara krångel och tråkigheter. Fy fan! Tyvärr är det ingen som tackar en heller för att man kämpat på...

Svar: Nej det är ju tyvärr så, trist att du också upplevt detsamma.. Nej av detta har jag lärt mig att jag absolut inte ska kämpa på nästa gång, då ska jag se till att få hjälp direkt. Och inte bita ihop en endaste dag!
Anna

Postat av: Votivi filii

Publicerad 2014-10-19 20:30:25

Min sjukskrivning kommer avslutas samma dag som jag tar mitt cerklage (om jag nu går hela tiden dit), dvs vecka 38 (37+3). Men jag inser att det är helt omöjligt för mig att gå tillbaka och jobba då, så för att täcka upp den sista tiden kommer jag ta semester istället.

Vägrar använda mina dagar i förväg, och jag har en hel del dagar att ta ut eftersom jag varit sjukskriven och inte haft semester i år.

Hoppas du hittar en lösning på din situation, och jag håller med om att vissa verkligen utnyttjar systemet medan andra får kämpa som bara den.
Kram

Svar: Bra att det löser sig så för dig. Ja har man en anledning till sjukskrivning så tycker jag att det är fantastiskt att vi i Sverige har den möjligheten till hjälp. Som i din situation t.ex. Sen kan jag inte för mitt liv förstå att du inte får vara fortsatt sjukskriven resten av tiden med tanke på vad ni gått igenom. Hur rimligt är det att gå tillbaka att arbeta i vecka 38? Tack för din omtanke! :)
Anna

Postat av: Emma

Publicerad 2014-10-19 21:41:00

Borde det inte då rimligtvis gälla alla, att man inte får va sjukskriven från v38 utan måste ta föräldradagar eller semester? Jag menar även om man varit sjukskriven sedan tidig vecka borde det i så fall från v 38 va omöjligt att få sjukpenning vid graviditet. Annars förstår jag inte varför man inte kan bli sjukskriven från v38 när andra i samma situation uppenbarligen kan va det!

Svar: Det har du väääldigt rätt i! Har inte ens tänkt på det! Då borde en som varit sjukskriven för (påhittad) foglossning från vecka 32 också få ta ut föräldradagar i vecka 38.. Ska man slänga den i ansiktet på FK kanske om det blir diskussion. I like the way you think! :)
Anna

Postat av: Tove

Publicerad 2014-10-19 22:44:38

Det närmar sig! Vad är pengar egentligen? När allt kommer kring? (J-t störande, jag vet!:-)) Men ändå...
Det viktigaste är att du mår bra och att ni gör vad ni tycker känns rätt!

Många kramar!

Svar: Nej, man får ju sätta det i perspektiv. Det är jag som är så infernaliskt irriterad över orättvisor! Men du har rätt, det viktiga är att jag mår bra och att lillan mår bra och att hon snart är här. Det är något jag är extremt tacksam över och lika irriterad över den orättvisan som finns i att alla inte får uppleva detta, och att det är långt ifrån självklart för många. Kramar till dig, hoppas ni kommer framåt snart i er kamp!
Anna

Postat av: Hannah

Publicerad 2014-10-20 17:12:13

Jag vet inte varför men om man får gravidpenning så får man bara tills 10 dar innan BF. Så vill man ha mer pengar då får man ta av barnets dagar. Kan tänka att det behövs om man går över 14 dar men jag har alltid fått en vecka innan så jag har inte ens tänkt på det :)

Svar: Gravidpenning ja, inte ens brytt mig om att sätta mig in i det eftersom läkaren i princip sa åt mig att säga till när jag inte klarade mer... Hur lång ansökningstid är det på det? Har du koll? Sen misstänker jag att jag inte har en chans där eftersom jag har ett stillasittande kontorsarbete...
Anna

Postat av: sockernosen

Publicerad 2014-10-21 09:39:00

Så himla tråkigt när man straffas istället för att belönas för att man inte försöker mjölka systemet. Jag hoppas verkligen att hon kommer nu snart, helst på en gång! SKönt att du fick en riktigt bra natt- och viktigast av allt, att allt står till bra med lillan! Kram

Svar: Ja, det känns trist att man inte får tillbaka något positivt när man kämpar på. Som sagt, hoppas hon kommer snart, snart - så att det blir ett ickeproblem! Fina nätter är fina grejer! :) Man blir som en ny människa! Och viktigast är att hon mår bra, och det verkar hononekligen göra när hon stuffar omkring där inne. Hoppas ni haft en fin semester! Kram
Anna

Postat av: Hannah

Publicerad 2014-10-21 13:35:10

Jag har ansökt om gravidpenning efter rutinultraljudet, då får man ju ett datum för beräknad förlossning. Sedan skriver barnmorskan ut ett intyg som man skickar till f-kassan och jag har fått beslut från dem väldigt snabbt. Det är ju from v 32 till förlossningen, jag har fått det mina två första graviditeter (jobbar som sjuksköterska) men nu har jag inget fast jobb att ansöka från, det blir ju som en sjukskrivning från det jobb man har kan man säga. Dock vet jag att det är väldigt varierande, och en annan ssk på mitt jobb blev inte beviljad fast vi gör samma jobb! Så det beror nog mycket på hur man skriver, jag tog med precis alla scenarion man kan tänka sig so gör att det är olämpligt för en gravid att jobba. Men det är väl för sent även med gravidpenning för dig nu?

Svar: Ja, det är försent. Dessutom tror jag absolut inte att det är menat för någon som sitter still på kontor. Så det hade inte varit aktuellt iaf.. Men bra att det finns för alla som jobbar som, t.ex. sjuksköterskor. Tänker på frisörer, poliser, you name it!
Anna

Postat av: Hannah

Publicerad 2014-10-21 17:09:24

Det borde finnas för alla oavsett yrke, så man själv får välja. Det kan vara jobbigt på sitt vis att bara sitta still/stå still en hel dag även om man inte lyfter tungt och liknande! Jag har hört att dagispersonal har svårt att få och det borde vara asjobbigt som gravid, jag tycker det är jobbigt att klä på två barn varje dag :D

Svar: Ja, det har du ju faktiskt rätt i. Konstigt att dagispersonal har svårt att få det, att lyfta runt på en massa barn hela dagarna måste ju vara oerhört ansträngande...
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela