dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Föräldrautbildning: Amning

Publicerad 2014-09-06 08:17:27 i Föräldrautbildning,

Så, då har den tredje och sista föräldrautbildningsföreläsningen varit. Dessvärre fick jag gå själv på den. Men så kan det vara. Kanske att vi hinner gå på någon av de andra amningsföreläsningarna så att maken får med sig det också? Repetering för min del är aldrig fel. Annars har jag plockat godbitarna och hoppas att det ger honom något! Iaf, temat för denna gång var alltså amning: 
 
Denna föreläsning var - såklart, eftersom mannen missade den - den helt klart bästa. Många konkreta tips kring amning. Vad som är viktigt att tänka på etc. Vad det finns för hjälpmedel. Och det jag tyckte de lyfte fram mest var "ta inte emot besök för att ni kan, utan för att ni vill". Man kanske vill gå runt med tuttarna bara hemma de första veckorna? För att de är såriga, för att de är gigantiska eller bara för att det är praktiskt - för att man är en matmaskin den första tiden. Och DET har jag verkligen lyft fram till min man som har en minst sagt "påflugen" (både på ont och gott, men i detta sammanhang upplever jag det lite mer åt det "onda" hållet) familj. Men han är fin, säger hela tiden att det är jag som bestämmer, för att det är min kropp som ska vara med om detta. Amning är ett heltidsjobb. Och det tar tid att lära sig det jobbet. Vissa barn och mammor fattar galoppen direkt, vissa tar det några veckor/månad för. Men man ska låta det ta tid. Inte stressa hem en massa folk mitt i allt det där. Utan sitta och amma hela dagarna, i princip. Och också komma ihåg att det är en period. Man ska inte amma resten av sitt liv...så man inte får panik heller ;)
 
På föreläsningen lyftes det även fram, lite till min förvåning, att man inte ska fortsätta försöka i det evinnerliga om amningen inte fungerar. Jag har fått en bild av att barnmorskor tjatar och tjatar om att man ska amma. Men dessa sa "det viktigaste av allt är att de får i sig mat". Det skapar en lugn mamma/bebis och hel familj! Tack! Det var orden jag ville höra. Missförstå mig inte. Jag vill verkligen, verkligen amma. Men om det ska gå så långt så att man känner sig misslyckad som person för det, då tycker jag inte att det är värt det. Blir hon galen av hunger och jag blir helt förstörd för att det inte fungerar - ja, då vill jag hellre ge henne ersättning. Och för dem i gruppen som inte vill amma så var det säkerligen ännu skönare att höra de där orden.
 
Kanske de allra bästa från föreläsningen: "Du är den bästa mamman för ditt barn, du känner ditt barn bäst. Välj och vraka bland alla tips och råd. Ta till dig av dem du anser vettiga, och strunta i övriga. Du vet bäst".

Kommentarer

Postat av: Fröken Klänning

Publicerad 2014-09-06 09:27:34

Ja amning är ju en het potatis bland en del!

Min inställning var att jag vill amma och det kommer säkert krångla och vara skitjobbigt i början, men vi får försöka lösa det. Går det käpprätt åt skogen så kör vi ersättning.

Vi försökte förbereda oss med några bra flaskor med små drickhål som hjälper att bevara amningen och en ekologisk ersättning så vi slapp springa och handla i panik.

Vi är, hittills och peppar peppar, en av de lyckliga där det funkat bra direkt. Iofs så gjorde jag inget annat än amma på BB, sov nästan noll, men det behöver man knappt just då. Så fort han visar hungertecken langar jag fram maten och det funkar bra, han är en nöjd bebis som låter när han är hungrig eller när blöjan är full. Man är en matmaskin helt klart!

Ett tips är purelan och bröstsköldar. Jag smörjde ganska ofta i början i förebyggande syfte och luftade under tröja med sköldarna. Lite öm var man ju såklart de första dagarna, men sen har det funkat utan problem!

Svar: Tänker precis likadant! Vill gärna, men fungerar det inte alls blir det ersättning. Var har du köpt de flaskorna? Och vilken ersättning har du tittat på? Kanske är smart att ha förberett för problem..?! Men vad skönt att ni inte behövt använda det och att det fungerar fint med amningen! Har köpt bröstvårtskydd och någon kräm för såriga bröstvårtor, tänkte att det var lika bra..
Anna

Postat av: Intejag

Publicerad 2014-09-07 08:45:22

Det jag tyckte var tråkigt att ingen pratade om var om man hade för lite mjölk. Allt fokus på min föräldrautbildning var om det inte funkade(bebis inte vill suga, suger fel etc.)

Min bebis har sugit perfekt från start, men jag hade nästan ingen mjölk. Så jag ammade nästan 3 månader för han hellre tog flaskan. Så jag resonerade som så
- För vems skull ammar jag?! Hans eller min?

Svar: Ja det var synd, alla möjliga scenarior borde ju målas upp kan jag tycka! Bra tanke där, hans eller din? Det viktiga är ju att han är mätt och mår bra!!
Anna

Postat av: Drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2014-09-07 12:21:20

Det finns en flaska som heter Calma, den är toppen om man delammar tycker jag! http://www.apotea.se/medela-calma-med-150-ml-bröstmjölksflaska
Nu har vi bytt till annan flaska då jag inte ammar alls längre men gillade Calma-flaskan så länge hon tog bröstet :)
Jag ammar ju som sagt inte alls, det var superjobbigt att ta beslutet men nu när jag gjort det känns det hur bra som helst. Klart att jag hade önskat att allt fungerat som det skulle men nu gör det ju inte det och då är det som det är. Nu mår lillan bra och det är det som är det viktigaste! Hon går upp i vikt och är nöjd och belåten, till skillnad från innan då hon var trött och slö och gick ner i vikt. Man får följa sin magkänsla och hjärtat så blir det bra <3

Svar: Tack för tipset! Helt rätt, följ ditt hjärta! Och du vet bäst vad som är bäst för ditt barn! :) (och viktuppgång och glatt barn är helt klart prio tycker jag!)
Anna

Postat av: sockernosen

Publicerad 2014-09-15 13:50:38

Men vilken klok föreläsare! Jag har hört om alldeles för många skräckexempel med vänninor som stressar sönder för att amningen inte fungerar och för att de upplever kraven så höga. Det där med besök är nog också så individuellt - eftersom vår är beräknad till februari tänker jag bara på alla sjuka barn vars mammor kommer vilja komma och hälsa på. Där måste det ju vara okej att säga stopp, inga snoriga barn. Och inga snoriga mammor och pappor heller, för den delen.

Svar: Ja verkligen, riktigt klok! Jag känner likadant, vi får i november och RS-viruset är ju som värst i december, och jag är redan rädd för det. Men jag har tänkt mig att jag frågar folk innan de kommer om de är förkylda - är de det så får de stanna hemma. Tänker överdriva det och säga att RS-viruset är extra kraftigt i år enligt MVC, eller vad som helst. Kanske kan tyckas nojjigt..men vem vågar riskera..?!
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela