dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Kaos

Publicerad 2015-02-05 20:53:23 i Lillan, Livet som mamma,

Det svänger snabbt. Eftermiddagen och kvällen har stavats k.a.o.s. Inget vi har gjort har varit rätt. Gnäll och skrik konstant. Man ska inte skriva/säga att något går bra. Då får man äta upp det. Fort. 

Nu tror jag äntligen att hon har lugnat sig i selen hos sin pappa. Bävar inför natten.. 

När det är så här och hon gråter konstant och man inte fattar vad det är som är fel och provar allt. Då känner man sig riktigt nere. Vad är det för fel jag gör? Jag ifrågasätter direkt mig själv som mamma. Vet inte varför? Jag vet ju rent teoretiskt att barn gråter. Ibland är det inget uppenbart fel. Att jag gör vad jag kan. Allt jag kan. Ändå är det bara så fruktansvärt jobbigt. Hon är hysteriskt ledsen och det gör mig hysteriskt ledsen. Usch, usch! Hormonerna skjuter omkring kaosartat i mig. Livet som mamma antar jag... 

Kommentarer

Postat av: Viva

Publicerad 2015-02-06 02:32:42

Har du laddat ner Wonder Weeks eller läst boken Växa och upptäcka världen?

Hon är troligtvis inne i ett "språng" och är därför ledsen och klängig.

Min dotter Viva gick enligt appen in i ett sådant språng i onsdags och hon är född den 8/11 (BF 16/11).

Svar: Jag har appen, hoppas du har rätt! Precis, för henne blev det i tisdags då. Men det kan ju diffa lite på ett par veckor. Hon är en ganska skrikig tjej..så det är kanske lite av allt..;) grattis till din lilla! :)
Anna

Postat av: Klara

Publicerad 2015-02-06 11:29:56

Nu kommenterar jag igen :)
Min son (17 mån) var, vad jag tyckte iaf, världens skrikigaste barn och det gick så långt att jag fick panik varje gång och kunde inte psykiskt hantera när han skrek, jag blev så stressad inombords. Inte gjorde det saken bättre att andra kommenterade hans höga stämma. De menade säkert inget illa men man är känslig som nybliven mamma. Nu hade min son kolik vilket kan förklara vissa gånger, men inte alltid utan han var skrikig helt enkelt. Har din lilla tjej några magproblem?
Jag ver egentligen inte vart jag vill komma för har tyvärr inget supertips, men vill säga att du är inte ensam och att vi är fler som gått igenom samma sak. Nu har han han lugnat ner sig så håll hoppet uppe!

Svar: Kul att du vill kommentera! :) vi har haft diskussioner med BVC om kolik, provat minifom och Semper magdroppar, och även bytt till oljebaserad d-vitamin. Inget har hjälpt och BVC säger att det inte spelar så stor roll om hon har kolik eller inte, för att det ändå inte går att göra något åt..alltså, hon kan mycket väl ha det...magproblem har hon, hon har ofta varit svullen och vi har masserat och trixat med Pysventil utan resultat.. Tack för att du delar med dig! Det är jätteskönt att inte känna sig så ensam med skrikig unge när "alla andras ungar" är så snälla och bara sover! Försöker hålla hoppet uppe! Men det är riktigt tungt ibland och man kan känna sig riktigt, riktigt misslyckad!
Anna

Postat av: Klara

Publicerad 2015-02-07 06:22:36

Det är sant, det spelar ingen roll om det är kolik eller inte, för eller senare går det över. däremot fick jag lättare att acceptera skrikandet när jag på nåt sätt förstod vad det berodde på. Fortfarande var det jobbigt, men jag kunde på nåt sätt sluta klandra mig själv på samma sätt.

För oss var det två saker som hjälpte. Studsa med sonen i famnen på en pilates boll funkade ibland. Och att jag åt mjölkfritt när jag ammande.

Man känner sig ofta som världens ensammaste och som du säger, alla verkar ha så lugna och tysta barn som bara sover. Men oftast har de flesta problem med nåt.. Är det inte sömnen kanske det är amning, mat eller nåt annat.
Hoppas ni har fått sova inatt!

Svar: Väldigt sant! Skönt att veta vad det är frågan om! Jag tänker lite att det är kolik, och gör mitt bästa utefter det. Tror du har rätt i det där med andras barn också, alltid är det något som inte är 100-procentigt. I de allra flesta fallen iaf!
Anna

Postat av: Hannah

Publicerad 2015-02-07 20:26:22

Om det är kolik (vilket det inte behöver vara, det är nog jobbigt när bebisen skriker oavsett) så är det enda jag fått höra av föräldrar till dessa barn som fungerar; akupunktur. Men det får inte vi inom vården rekommendera till bebisar än men jag tror det kommer bli accepterat som metod så småningom. Kolik definieras som att bebisen skriker mer än tre timmar om dagen, tre dar i veckan hos en i övrigt frisk bebis. Oavsett är väl det man kan göra att ge ovillkorlig kärlek och närhet, magmassera ev ge droppar och tänka på vad du äter som kan ge magont hos bebisen. Alla mina barn har haft problem med magen och varför vet jag inte :)

Svar: Skulle inte påstå att hon gör det nu, iaf inte tre dagar i veckan. Men hon gjorde. Veckorna kring jul var hemska. Då var det bra mycket mer än så.. Så hon kan nog ha haft det, men att det börjar ordna upp sig. Men att hon ändå är en skrikig tjej..för att hon har höga krav på underhållning, snabbhet på när mat serveras eller om hon får ligga några sekunder för länge..ett svettigt litet (stort) projekt..
Anna

Postat av: Lina

Publicerad 2015-05-02 23:59:16

Vill tipsa om en bra bok om kolik!

http://www.bokus.com/bok/9789187576287/hjalp-mtt-barn-har-kolik/

Svar: Tack! :)
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela