dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Bakslag

Publicerad 2015-01-28 18:30:27 i Livet som mamma,

Började bra imorse. Fick henne att sova lite till efter att hon vaknat 7.30. Dagen blev snyggt upplagd och passade mat- och sovtider inför besök på jobbet på eftermiddagen. Hon satt snällt i knäet och tittade på när jag åt min lunch. Bilresan gick smärtfritt utan hysteriskt skrikande. Hon gurglade och skrattade lite, väl på jobbet. Men sen var jag väl för ouppmärksam på signaler för mat- och sovbehoven. För det hann eskalera till en vansinnig tjej. Så jag fick stuffa in skrikande barn i bilen. Inte jättelyckat. Och hon var helt förstörd. Lilla tultan, helt mitt fel. Svårt när ivriga kollegor springer iväg med henne och gullar.. Men det är lite jobbigt att hon bara klarar en vakentimme innan hon behövt sova. Hade ju varit fint med två vakentimmar följt av två sovtimmar.. Fungerar inte riktigt så för min lilla dam. Hur ser era små damers och herrars sovrutiner ut på dagarna? Och hur såg de ut när de var 2-3 månader? 

Nu har hon snart sovit i Björnselen i 1,5 timme. Vägrade vagnen. Skrek hysteriskt. Ville väl vara nära efter allt ståhej idag. Är jag ute för lite med henne bland folk om hon reagerar så här? Kan man träna upp sånt? Eller är hon bara hon? Min älskade lilla tjej får vara hur hon vill, men klart man funderar.. Och så detta sablans RS-virus..det gör mig nervös och ovillig att röra mig alltför mycket på allmänna platser. Undviker lokaltrafik och går hellre (bra av fler anledningar visserligen). Men det skrämmer mig och gör att jag undviker folksamlingar så mycket jag bara kan - är jag överdriven? 

Behöver verkligen ta ett snack med BVC tror jag.. Men ni brukar ha många kloka inputs ni med! 

Kommentarer

Postat av: Catarina

Publicerad 2015-01-28 20:23:57

Nej du är inte överdriven. Min flicka fick rs 16 dagar gammal av storasyster. Först nu två månader efter som hon är helt återställd. Just nu härjar det som värst så fortsätt "isolera" dig, inte kul men nödvändigt!!!

Svar: Tack för peppet! Och skönt att din lilla repat sig, läskigt det där! Och supersvårt kan Jag tänka mig om liten har storasyskon..
Anna

Postat av: Tina

Publicerad 2015-01-29 10:36:40

Hej, jag har följt din blogg ett tag men är dålig på att kommentera, ska försöka bättra mig 😊

Jag har en liten kille på 1.5 månad. Jag är precis som du jättenojig över rs-viruset, och efter vad man hört att viruset kan göra tycker jag att det är helt befogat!

Min kille sover, "ta i trä", ganska bra. Han somnar gärna vid bröstet (äter ungefär var 3-4:e timme) eller i famnen men sedan går han att lägga över i egen säng. Han sover bra på nätterna och även mycket på dagarna. Är vaken på dagen några timmar, speciellt om vi har besök eller om vi hälsar på hos någon.
Har förstått att vi är ganska bortskämda med detta, så vi njuter så länge det varar 😊

Svar: Kommentarer gör man som man vill med! Med kul om du vill kommentera förstås! :) Skönt att det inte bara är jag som är nojjig över rs-viruset..känner mig nästan fånig här ibland. Men det beror nog på kommentarer från folk som inte ens är insatta i vad det kan innebära!

Vad skönt att du kan lägga ner honom! OCH att han somnar när han äter.. Låter som ni har en riktig drömsituation med, dessutom, bra nätter! Njut av de härliga förutsättningarna! Och grattis till er lille kille! ❤️
Anna

Postat av: Drömmar och längtan

Publicerad 2015-01-29 10:58:25

Jag har aldrig rört mig ute mycket med E, några få gånger har vi haft henne uppe bland mycket folk men det händer sällan. Måste jag nånstans har jag henne alltid i vagnen med filt över om hon sover. Följ magkänslan! Jag hade dåligt samvete för att jag inte hälsade på jobbet och blabla men jag valde att skita i det! Svårt att säga ifrån när andra vill gosa, bära, gå iväg osv osv. Nu när hon är äldre är det skönare, känns inte som hon är lika känslig och inte heller lika oroande med RS även om jag förstår att det kan hända nu med.
Ang. det andra så tror jag man får välja, jag valde ibland att göra saker men då förstod jag att det kunde spåra ur senare. Jag tror att det lätt blir för mycket för dem...och tror inte det är något man kan lära upp. Tror att man generellt egentligen flänger för mycket med så små barn, för vad får de ut av allt? Det enda barnen behöver är ju mat, närhet, kärlek och sömn. Av sina föräldrar! Resten gör man nog mer för sin egen skull och det är väl också ok såklart, men då kan de ju reagera.
När E var som din tjej sov hon typ 30min-1 timme efter att ha varit vaken ca 1-2 timmar efter maten, inga rutiner! Sen sov hon nätterna igenom förutom en matpaus på natten vid 2-3 nån gång.
Vad svamligt det blev nu, haha!

Svar: Då är jag hemma mycket med gott samvete! Och man kanske ska tillåta sig själv och lillan att få ta det lite lugnt ovh bara vara hemma..du har ju helt rätt i att de inte behöver annat än mat, sömn, närhet och kärlek av oss! Men skulle nig bli knäpp av att inte hitta på något. Men det räcker med små saker.. Då är sömnen ganska lika då. Bara det att min lilla donna ammar fler ggr på natten. Dessutom är hon väldigt svår att söva. Hon är trött, gäspar och gråter och hinner bli hysterisk ibland..men somnar det gör hon bara i sele och vagn..galet! Men hoppas det går över!
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela