dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Sulky

Publicerad 2015-01-09 09:17:28 i Lillan, Livet som mamma,

Funderar på sulky. Vi laddar för att eventuellt, förhoppningsvis, åka till Thailand (eller något annat land om vi inte törs ge oss i kasst med den långa flygresan) i februari/mars. Min man har en massa semesterdagar som annars betalas ut i pengar, och vi har hela tiden pratat om att komma iväg också denna vinter, om vi tycker att lillan är "hanterbar". Hon kommer då vara minst tre månader, troligen lite mer. Och jag googlar nu febrilt på om man då kan sätta henne i en sittdel i vagnen. Vissa verkar göra det redan vid tre månader, även om det vanligaste verkar vara vid 4-6 månader. Iaf. Vår vagn är en omöjlighet att ta med, stor och klumpig. Jag tänker mig därför en smidig liten sulky. Ett måste är att den går att vända mot föraren, för bara framåt tror jag kan bli lite för mycket för henne. Några tips på sulky? Något annat man kanske skulle tänka på? 

Om vi nu törs åka iväg..hon är ju inte helt lätt att handskas med. En skrikig liten dam, eller med en "stark vilja" som barnmorskorna sa redan på bb.. En ordentlig kravställare på underhållning skulle jag kalla henne. Man blir utbuad direkt om man inte sköter sig...

Kommentarer

Postat av: Drömmar och längtan

Publicerad 2015-01-09 10:07:05

Modigt! Jag kanske är feg men skulle aldrig åka med E nu... vi pratar om att åka till mina föräldrars hus i Frankrike i sommar men även det känns sådär. Ang. sittdel till vagnen tror jag det går men kolla att den har fullt liggläge. Vad har ni för vagn nu? Jag skulle nog inte köra på nån typ av sulky såhär tidigt utan en mer stabil sittvagn med fullt liggläge i så fall som ändå är smidig att fälla ihop. Haha, finns det tro? När måste han ta ut semestern då? Annars är ju ett alternativ att spara pengarna och ta tjänstledigt senare...om ni nu inte vågar åka nu. Menar inte att vara negativ, det där känner man ju själv :)

Svar: Haha, ja vi har ju inte åkt än! ;) vi får se om vi törs? Men "folk" säger att ju mindre de är desto lättare är de att resa med..tänker smidigt med amning. Och att hon inte kan krypa iväg.. Det enda som är lite dumt är det där med vagn eftersom hon behöver (tror jag) kunna ligga ner ordentligt och vara vänd mot föraren. Det finns sulkyn som är mer stabila, som små "riktiga" vagnar. Så det är ingen jättelätt sulky jag menar, som bara har sittdelen framåt. Utan en stadigare variant.. Inte hittat någon hittills när jag googlat..
Anna

Postat av: Hannah

Publicerad 2015-01-09 20:13:04

Hm, rent spontant känns det svårt att hitta nån sån, sulky är väl just att det är en framåtvänd vagn? När hon är så liten måste det som sagt vara fullt liggläge, för de är ju som en påse potatis i hållningen :D Annars så älskar jag BabyJoggers vagnar, där har de bland annat på City Mini och City Elite liggdelen som är vänd mot föräldrarna, men sittdelen vänd framåt. MYCKET stabil och bra vagn (jag har haft City Elite) men dyra så det är ju om man ska ha den under en längre tid. Låter skönt att åka iväg, det enda jag skulle tänka på är att åka till ett "rent" land. Vi var till Egypten när Elis var ett år och han blev så jäkla sjuk fast han bara åt mat jag hade med från Sverige. Alla barnfamiljer jag träffade där hade fått sjuka barn, från ammande bebis (!) till tonåringar, en del så dåliga att de fick ligga på sjukhus. Vi låg på hotellrummet en vecka och jag hade mycket hellre åkt till Grekland eller nått för de pengarna vi betalade var ju helt i onödan, och man blir så rädd när de blir sjuka av bakterier som vi inte har i Sverige :(

Svar: Nja..sulky verkar vara ett ganska brett begrepp.. Det ska finnas sånna man kan vända åt andra hållet, och där de kan ligga ner helt och hållet.. Se mitt nya inlägg, något sådant tänker jag mig! :) Trist med er Egyptenresa.. Har hört att barn i princip inte ska kunna dra på sig magsjuka när de ammar..men det kanske är påhitt, ingen aning? Jag vet inte riktigt hur vi gör? Thailand känns tryggt och bra, och vi har nära vänner som bor där just nu som har "koll på läget"..vi får se? Vi vågar inte boka än, så något är det ju som får oss att tvivla. Kan tänka mig Canarieöarna i mars också, då hinner hon ju bli fyra månader! Tack för att du delar med dig av tankar och erfarenhet! :)
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela