dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Vägartorsdag försvinner

Publicerad 2015-01-29 09:48:48 i Insikt, Livet som mamma, Lycka, Vikt,

Liksom rubriken lyder. Inser mina begränsningar och fokuserar på lillans mat, dvs amningen. Fortsätter med promenader, mammamageappen och att tänka på vad jag äter. Men stannar där. Ingen hets. Ska bara försöka landa i att jag får ha knappa åtta kilos övervikt en stund. I mars börjar jag med en mammaträningsform under tre månaders tid. När de månaderna har passerat är pluttan sju månader och vi får se hur mycket jag ammar då. När amningen är över blir det lchf. 
 
Känns helt rätt rent logiskt. Ska bara försöka landa i det känslomässigt. Är ju så ivrig på att få tillbaka min kropp. Så sugen på att komma ner till min gamla storlek. Men jag antar att jag inte är viktigast i mitt liv längre. Utan min dotter. Så amningen får gå före. Såklart. 
 
Slutar därmed stressa inför torsdagar och vägningsdags. Fokuserar på annat. Ser fram emot mammagruppsstart. Att min bästa vän, som också är föräldraledig, kommer hem från en lång resa. Att testa babysim så snart det känns ok (oroar mig för badhus och virus just nu när hon bara är två, snart tre, månader). Tänkte testa babyrytmik eller babysalsa ev. Vi ska boka resa - jag och min lilla familj i april/maj till solen. Och lääängtar till våren när promenaderna kan bli ännu längre i vårsolen! 
 
Jag är någons mamma - fantastiskt! ❤️
 
Sista viktuppdateringen på bra länge, hann iaf passera inskrivningsvikten ;) 
- målvikt är 60 kg
- startvikt (1 januari) var 73,5 kg
- vägde som mest under graviditeten ca 88 kg (vet ej exakt eftersom jag blev "rädd" för vågen) 
- dagsvikt är 67,4 kg (förra veckan 68,5 kg) 
 
Små delmål är:
- 68 kg (invägningsvikt hos barnmorskan) 
- 65 kg (ivfstartsvikt) 

Kommentarer

Postat av: drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2015-01-29 10:50:19

Gud vad klok du är! Jag håller med och känner samma! Jag bestämde mig häromdagen att sluta väga mig, acceptera läget och kanske kommer man aldrig få tillbaka "sin kropp"? Och då är det så! Vi måste vara snälla mot varandra och mot oss själva, vad spelar några kilo för roll? Sen är jag för en stark kropp och knopp som ju träning ger men denna hets man så lätt hamnar i är hemsk tycker jag. Typiskt tjejer/kvinnor! Jag tror vi måste lära oss att vara nöjda nån gång, inte bara sträva efter "något bättre"... :) för bättre kan det ju alltid bli, men tänk så mycket sämre också. Våra kroppar har ju faktiskt gått igenom en graviditet!

Svar: Du har så rätt i allt du skriver! Ska försöka tänka mer så! Fin som man är, och så länge man inte är farligt överviktig såklart, och framförallt vill jag också bli stark! Såväl i kropp som knopp! Och tänk att de har legat i våra magar..galet!
Anna

Postat av: Intesomvitänkt

Publicerad 2015-01-29 13:06:09

Lchf kan du väl äta även fast du ammar eller?

Svar: Nej, det rekommenderas inte. Man behöver kolhydraterna för att kunna producera mjölk.. En läsare här hade provat..mjölken hade sinat..så då törs jag definitivt inte..
Anna

Postat av: Hannah

Publicerad 2015-01-29 13:32:11

Det låter som en bra ide. Jag försöker också att inte stressa denna gång, men det är just det där att man så gärna vill komma i sina kläder igen och vara som vanligt. Tidigare vägrade jag köpa större kläder eftersom jag ändå skulle gå ner i vikt, men nu gav jag efter och köpte ett par jeans som jag kan trivas i tills jag gått ner. Lagom är bäst, och jag har ju hela livet på mig :)

Svar: Ja, det får nog bli så nu iaf. Känns som ett bra beslut som jag bara ska växa in i lite mer ;) och lagom är bäst! Det får ta den tid det tar. Just nu vill jag bara få njuta och må bra. Inte oroa mig konstant för vågen.. Men nya träningskläder är ju aldrig fel! ;)
Anna

Postat av: Susse

Publicerad 2015-01-29 22:36:53

Måste bara säga att det låter så härligt när du skriver om din dotter/familj. Helt underbart =) Och längtar ännu mer tills jag är där (hoppas så innerligt att jag också kommer lyckas med Ivf)
Kram

Svar: Tack snälla du! Hoppas också att det går vägen för er! Och fort! Stor kram!
Anna

Postat av: Intesomvitänkt

Publicerad 2015-01-30 17:59:57

Jaha! Nä då förstår jag att du inte vågar. Varför jag undrade var för att min syster ätit lchf med sina senaste två barn och ammat utan problem. Men det kanske är olika helt enkelt :)

Svar: Jaha, där ser man! Ja det kanske är olika bara då.. Men vet faktiskt inte om jag vågar chansa..hon hade inga problem överhuvudtaget? Strikt lchf?
Anna

Postat av: Intesomvitänkt

Publicerad 2015-01-31 10:33:29

Nej inga problem alls. Hon är stenhård när det gäller lchf och har varit i flera år. Så strikt som man kan bli utan att fuska någon gång. För några år sedan kanske hon fuskade ibland på helgen men det slutade hon också med.

Svar: Det var värst! Ja, men då fungerar det för vissa då helt enkelt. Jag kan ju vara en av dem, frågan är ju om man törs chansa..
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela