dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Släppa tanken

Publicerad 2015-07-11 22:28:57 i Längtan, Ångest,

Jag kan inte riktigt släppa tanken. Jag vill inte "bara" ha ett barn. Jag börjar bli girig. Jag vill ha fler. Nu. Kan inte släppa det. Skulle jag vara gravid nu skulle jag vara fullkomligt överlycklig. Jag har inte ens fått mens efter att ha slutat först helamma och sen även delamma. När kommer det hända? Har PCO:n tagit över min kropp? Kommer det ta lång tid? Jag har inte ammat på några veckor nu och jag drömmer redan om att kroppen hoppat tillbaka till en ungefärlig 40-dagars cykel. 

Testmissbrukare. Borde jag köpa äl-stickor? Eller ska jag låta bli? 

Jag kommer förmodligen bli knäpp. Eller fortsätta vara det. 

Kommer definitivt behöva ventilera mer. Så möjligen blev det korta bloggpausen just det, kort. 

När fick ni lyckliga mammor tillbaka mens efter förlossning och amning? 

Kommentarer

Postat av: Emelie

Publicerad 2015-07-12 16:48:29

Kan förstå känslan av att redan nu vilja ha ett till barn. Vem kan motstå en liten nyfödd? Doften. Det magiska att gå igenom en graviditet? Allt. Längtan efter att få se det där plusset. Få känna glädjeruset. Har en son som är snart åtta månader, världens finaste och goaste (vilket gör längtan efter ett syskon ännu mer olidlig..). Men det känns ju egentligen inte som att det är någon brådska. Trots att min kropp verkar vilja annorlunda. Fick tillbaka min mens redan när han var 8 veckor gammal, trots att jag helammade och ammar fortfarande 80%. Har varit regelbunden direkt och har PMS från helvetet..!! Så ser det ut för mig. Hoppas din cykel kommer igång snart!!

Svar: Ja du lägger upp det så jag nästan blir ännu mer sugen på en till! ;) och du har rätt i allt du skriver! Så inte konstigt att man längtar! Se där! Tänk vad olika det kan vara..med cyklar.. Åtta veckor trots helamming. Fast pms låter inge vidare..trots att den är regelbunden.. Tack - hoppas jag med!
Anna

Postat av: My Joxell

Publicerad 2015-07-12 19:07:05

Jag fick tillbaka mensen när Lovis var 3 månader, ganska precis 3-4 veckor efter jag slutat amma/pumpa.


Svar: Ok, tack! Men du har inte PCO va..eller blandar jag ihop det nu? :)
Anna

Postat av: Drömmar och längtan

Publicerad 2015-07-12 19:36:01

Jag fick min mens efter ca 6 veckor...konstigt nog då jag inte haft den spontant innan på flera år. Nu slutade jag ju amma E och pumpa efter typ 1-2 veckor så 5 veckor ungefär. Sen fick jag mens en gång till typ två månader senare och sen blev jag ju gravid. Jag förstår precis hur det känner, vad säger din man? Vad vill han? Jag tror det är viktigt psykiskt att göra nån typ av plan...så man vet ungefär vad man ska fokusera på. I alla fall var det viktigt för mig. Vi tänkte ju börja försöka i höst igen men nu blev det ju inte så :)

Svar: Tänk! Det känns som att din kropp "hoppade rätt" mer efter graviditeten. Undrar hur det blir efter denna graviditet? Kanske ännu mer rätt?! Hoppas!

Min man vill inte börja räkna och våndas nu. Han vill inte att vi skyddar oss. Men han vill inte heller försöka "på riktigt". Där är han mer om ett år kanske? När pluttan närmar sig två. Då tycker han att vi kan börja räkna dagar och krångla igen. Och om kanske närmare två år ringa kliniken. Jag är nog mer intresserad av att ringa kliniken om ett år. Bara för att första ivf-försöket fungerade denna gång, så betyder det ju inte att det gör det igen. Pessimist. Jag måste vara född pessimist. Iaf när det kommer till barn. Eller är jag realist?

Så vi har en plan..på ett sätt..vi måste bara hitta en medelväg antar jag? Ringa kliniken om ett och ett halvt år kanske? ;)
Anna

Postat av: Hannah

Publicerad 2015-07-12 21:44:43

Förstår att du längtar! Jag har knappt hunnit ut från förlossningen innan jag vill ha en till ;) Jag har helammat första två barnen ca 6 månader och det är först två veckor efter jag slutat helt som mensen kom. Den väntade länge alltså. Nu med tredje kom den aldrig tillbaka, slutade amma när lisa var 4,5 månad och tänkte börja med p-piller efter första mensen, för att se att kroppen funkade liksom. Väntade i tre månader och inget hände så jag började med pillren ändå tillslut! Jag har haft cykler på 35 dagar, utom efter missfall då har kroppen varit "normalare" med 28 dagars cykler konstigt nog...

Postat av: Hannah

Publicerad 2015-07-12 21:44:47

Förstår att du längtar! Jag har knappt hunnit ut från förlossningen innan jag vill ha en till ;) Jag har helammat första två barnen ca 6 månader och det är först två veckor efter jag slutat helt som mensen kom. Den väntade länge alltså. Nu med tredje kom den aldrig tillbaka, slutade amma när lisa var 4,5 månad och tänkte börja med p-piller efter första mensen, för att se att kroppen funkade liksom. Väntade i tre månader och inget hände så jag började med pillren ändå tillslut! Jag har haft cykler på 35 dagar, utom efter missfall då har kroppen varit "normalare" med 28 dagars cykler konstigt nog...

Postat av: Hannah

Publicerad 2015-07-12 21:44:55

Förstår att du längtar! Jag har knappt hunnit ut från förlossningen innan jag vill ha en till ;) Jag har helammat första två barnen ca 6 månader och det är först två veckor efter jag slutat helt som mensen kom. Den väntade länge alltså. Nu med tredje kom den aldrig tillbaka, slutade amma när lisa var 4,5 månad och tänkte börja med p-piller efter första mensen, för att se att kroppen funkade liksom. Väntade i tre månader och inget hände så jag började med pillren ändå tillslut! Jag har haft cykler på 35 dagar, utom efter missfall då har kroppen varit "normalare" med 28 dagars cykler konstigt nog...

Svar: Haha! :) Blir det fler ändå då kanske?! ;) Då har vi ju slutat amma ungefär samtidigt, som dina första. Nu är det exakt 2 veckor sen jag slutade amma helt. Hoppas - trodde jag aldrig jag skulle säga - att jag får mens snart. Så kroppen är i rull igen. Även om det betyder 40-50 dagars cykler.. Konstigt att kroppen gett 28 dagars cykler just vid missfall..? Kvinnokroppen äro outgrundlig. DET är en sak som är säker iaf!
Anna

Postat av: Hannah

Publicerad 2015-07-12 21:44:55

Förstår att du längtar! Jag har knappt hunnit ut från förlossningen innan jag vill ha en till ;) Jag har helammat första två barnen ca 6 månader och det är först två veckor efter jag slutat helt som mensen kom. Den väntade länge alltså. Nu med tredje kom den aldrig tillbaka, slutade amma när lisa var 4,5 månad och tänkte börja med p-piller efter första mensen, för att se att kroppen funkade liksom. Väntade i tre månader och inget hände så jag började med pillren ändå tillslut! Jag har haft cykler på 35 dagar, utom efter missfall då har kroppen varit "normalare" med 28 dagars cykler konstigt nog...

Postat av: Drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2015-07-13 13:02:20

Ja konstigt det där med kroppen, man fattar inte hur den fungerar! Men då lär vi skydda oss ordentligt för här blir inga fler barn, i alla fall inte på många år, haha. Jag förstår hur du menar, man tänker att det KAN ju faktiskt ta lika lång tid som sist, om det ens funkar? Eller så går det direkt. Det är så jobbigt att inte veta det, att inte ha nåt facit liksom. Det har man ju aldrig här i livet men extra jobbigt när man gått igenom en sån barnresa en gång. Men jaaa...köp massa äl-stickor och lura in mannen i sängkammaren så fort det visar positivt, haha ;)

Svar: Ja facit hade varit fint! ;) men det är väl det som är livet antar jag.. Haha, kanske gör så - stickor och lurendrejeri! ;)
Anna

Postat av: Emelie

Publicerad 2015-07-16 23:04:54

förstår att du längtar. Jag längtar också massor och Alvin är "bara" 5 månader. Skulle bli överlycklig om jag blev gravid :) fick tillbaka min mens 2 Veckor efter jag slutat amma. Men har inte pco..

Svar: Hoppas ni inte behöver längta lika länge efter Alvins småsyskon som efter Alvin, även om han var väl värd väntan! :) Tack för ditt svar...inte bara jag som längtar tidigt..2 veckor efter att du slutat amma! Snabbt! Då måste du ha fått ägglossning direkt efter amningsstopp! Fascinerande hur kroppen jobbar på!
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela