dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Natten

Publicerad 2015-03-30 10:08:52 i Lillan, Livet som mamma, Sömn, oro,

Inatt fick hon sova mellan oss när hon vaknade upp - typ, tror knappt hon vaknar..- och skrek vid 22. Sen har hon faktiskt sovit. Med avbrott för amning förstås. Vilket är mycket lättare med henne i sängen mellan oss istället för att sätta sig upp. Det bär emot lite eftersom hon nu fått på rutin att sova i sin egen säng.. Men sömn prioriteras! Vi får prova att ha henne mellan oss en stund nu. Tills detta verkar stabilisera sig, något verkar onekligen vara på g i hennes lilla värld..om det är tänder eller vad det är? ❤️

Kommentarer

Postat av: Hannah

Publicerad 2015-03-30 12:04:35

Är det något jag lärt mig efter tre barn så är det att allt går i perioder. Så fungerar det för er att ha henne i sängen så kör på det, det kommer en tid när hon ändrar sig :) Det får man ta då, det är inte säkert det blir ett problem alls. Många säger typ saker som "det blir svårt att sluta med tummen sen" åt min Vega, men så länge det inte är ett problem så orkar jag inte bry mig i det, det tar jag när det kommer. Det ska ju även vara svårt att sluta med napp men Elis slutade över en natt när han var 2 år, så så kan det bli med det haha! Sov gott <3

Svar: Du har SÅ rätt! Man får ta det när det kommer, skönt med en trebarnsmamma med lite perspektiv! Tack!
Anna

Postat av: Drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2015-03-30 20:17:48

Ja! Låt henne sova med er om det funkar! Man får (och MÅSTE för sin egen skull) göra det som funkar för stunden och det kommer komma en tid när rutinerna är mer fasta. Vi hade E i vår säng länge och även nu sover hon kant i kant med vår säng utan ena sidan på sin. Jag tror på samsovning :) och jag tror garanterat på att göra det som funkar för stunden! Bättre att tänka att det är en fas som går över än att stressa över att det inte är som vanligt...(lätt att säga, jag vet!) Hoppas hoppas ni får en natt med massa sömn <3

Svar: Du har rätt! Både i att samsovning är en bra grej och att ta det för vad det är och köra på det som fungerar. Hon fick sova hos oss inatt igen efter att hon vaknat igen..snorig..kan nog vara det. Tack, natten var ok..men inte jättebra..återigen har det nog med lite förkylning att göra..lilla lillan..
Anna

Postat av: Intesomvitänkt

Publicerad 2015-03-30 20:48:23

Ebba sover mellan oss varje natt ;) så himla skönt att bara ge henne nappen utan att kliva upp när hon vaknar! Tänker också lite så att om det blir problem sedan så tar vi det då. Sömnen är ju viktig som sagt :)

Svar: Ja det har känts som att vi alla sovit bättre när hon sov i sin säng. Har egentligen inget emot att ha henne mellan oss, fast hon fäktas så på nätterna. Därför blev det bra..men nu är det som det är, och hon har spenderar ännu en natt mellan oss ;) och det är ju mysigt också! Att slippa gå upp är guld! Ebba äter inte på nätterna längre eller? Bara nappen?
Anna

Postat av: kmp

Publicerad 2015-03-31 10:23:50

Så gjorde jag också när hon inte sov bra, sen efter några nätter testade jag att lägga henne i sin säng igen och då gick det igen.

Svar: Ska försöka med det och hoppas det fungerar på samma sätt för oss..hoppas verkligen det!
Anna

Postat av: Intesomvitänkt

Publicerad 2015-03-31 22:53:59

Ja här fäktas det också. Får mig några smällar i ansiktet varje natt ;). Hon äter vid 22-23 och sedan sover hon hela natten. Vaknar vissa gånger och vill ha nappen och ibland vaknar hon runt 5 och äter. Oftast sover hon dock till 7:30. Helt overkligt egentligen. Men jag antar att det beror på ersättningen? Hon vaknar ju inte och vill ha bröstet liksom. Men jag är beredd på att det kommer ändras även om hon sovit så här länge nu. Funderar på att testa spjälsängen så vi får mera plats men vi får väl se ;)

Svar: Gud så skönt! Vi har börjat ge ersättning g på kvällen i förhoppningen att hon ska bli mättare och sova längre, började även med en större portion gröt på kvällen, men det har inte hjälpt.. Undrar om det är för att hon äter mindre på dagen? Att det krävs ersättning även på dagen för att det ska ha någon verkan? Längtar tills vi är där ni är nu!
Anna

Postat av: Intesomvitänkt

Publicerad 2015-04-01 17:45:14

Ja så kanske det kan vara. Du ammar bara på dagarna? Förstår att du längtar. Kan tänka mig att det är riktigt jobbigt att inte få ordentligt med sömn. Vi har ju alltid kunnat dela på det eftersom hon fått ersättning från typ dag 5. Men är ju samtidigt bitter över amningen. Men men, för och nackdelar med allt såklart! Hoppas hon börjar sova längre så du också får chansen :)

Svar: Jag ammar, utom kvällsmålet som vi bytt ut till ersättning i hopp om att öka på sömnperioden på kvällen..gav resultat första kvällen (om det nu var det eller bara en tillfällighet?) men inte sen.. Vi ger även smakportioner. Börjat med lite större portioner gröt morgon och kväll.. Men amningen är huvudfödan så att säga. Ja allt har ju sina för- och nackdelar..hoppas på en hel natts sömn inom kort! :) någongång måste det ju hända iaf..eller..;)
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela