dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Potta

Publicerad 2015-10-23 13:33:43 i Livet som mamma,

Hur resonerar ni kring pottor? 

Jag är en ihärdig motståndare till potta. Jag tycker inte att barn ska behöva fundera över det. Jag tycker att det är för tidigt att tränas i dessa reflexer förrän man är 2-3 år. Minst. Och allt beroende på barn såklart. Är lollan inte intresserad då, kommer det inte pressas, utan hon bestämmer. 

När plutts farmor kom dragandes med en potta i present tog jag det mer som ett fräckt tilltag än just en present. "Hon är ju så tidig i allt annat så hon kommer säkert lära sig göra sitt på pottan i vår/sommar". Icke. Pottan står i källaren. Och jag är asirriterad över tilltaget. Jag anser att vi skulle ha köpt potta till vår dotter när vi anser oss kunna avläsa att hon är redo. 

Är jag fånig? Är jag omodern? Hit me! 

Kommentarer

Postat av: Drommarochlangtan.blogg.se

Publicerad 2015-10-23 19:33:30

Jag håller såååå meeeed! Jag AVSKYR denna hets, har inte köpt nån potta och kommer inte köpa på länge som det känns nu. Varför ska man börja så tidigt undrar jag? Jag pottränades när jag var 2,5 och jag har ju inte blöja nu? Eller vadå? Blir irriterad när nån säger/skriver att deras lilla ettåring minsann har gått på pottan, haha... så då är väl jag också fånig och omodern :D

Svar: Samma här. Frågade mamma och pappa hur jag hade varit, när jag närmade mig 3 hade jag sagt att jag inte ville ha blöja mer. Och så va det med det. Jag bestämde själv. Så vill jag att Nellie också ska få göra. Ingen stress, ingen press. Konstigt att skryta om, vad är det för märkvärdigt med det? Äh, vi slår ett slag för omodernt och fånigt tycker jag, heja blöjan! ;)
Anna

Postat av: Https://storstadskvinna.blogspot.fi

Publicerad 2015-10-23 19:53:59

Tror det beror på barnet, alla är individer. Vår son började kissa i pottan lite för ett år, typ varje gång vi satt han där, nu knyser han och tar i blöjan som signal när han vill bajsa. Han visar vissa gånger att han inte vill sitta och vissa gånger vill han. Tycker inte det finns något rätt eller fel :)

Svar: Ja absolut, vill de det så är det ju bara att köra! Men jag menar mer pressen att "de ska" bara för att farmor har köpt en potta och tycker att "allt annat är så tidigt, så nu ska pottan sittas på direkt också".. Jag tror som du, det är individuellt! Men jag tycker inte att man ska uppmuntra och pressa till det..
Anna

Postat av: KMP

Publicerad 2015-10-23 21:34:14

Jag är nog för tidig potträning om barnet är intresserat och nyfiket. Dels av miljöskäl men också för att jag tycker blöjor är för bebisar, inte för barn (en känsla bara, står mig inte till doms över barn som är sängvätare t.ex.). Har också hört att blöjor ökar risken för urinvägsinfektioner. Men vill inte stressa, vår 9-månaders har inte testat potta än!

Postat av: KMP

Publicerad 2015-10-23 21:34:14

Jag är nog för tidig potträning om barnet är intresserat och nyfiket. Dels av miljöskäl men också för att jag tycker blöjor är för bebisar, inte för barn (en känsla bara, står mig inte till doms över barn som är sängvätare t.ex.). Har också hört att blöjor ökar risken för urinvägsinfektioner. Men vill inte stressa, vår 9-månaders har inte testat potta än!

Svar: Jo, om barnet själv visar intresse..men jag menar pressen att "prestera" på pottan bara för att man vill ha ett "tidigt pottbarn". Men intressant det där om urinvägsinfektion. Hade jag inte hört!
Anna

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-23 22:24:49

Varför inte potta tidigt tänker jag? Min 9 månaders får sitta på pottan varje morgon och gör både nr 1 och 2. Största anledningen är att hon ska vänja sig och få in det som rutin samt att motverka risken för urinvägsinfekion. Tydligen blir det bara mer och mer vanligt med uvi eftersom barn använder blöja så länge. Skulle absolut inte tvinga min dotter att sitta på pottan om hon inte ville men hon sitter så snällt än så länge iaf! 😄

Svar: Se där. Ja alla tänker ju olika. Och barn är ju olika. Finns inte en chans i världen att min dotter skulle sitta still tillräckligt länge för att göra det. Men vill din det så är det ju bra, och så länge det är för att hon tycker det är kul så är det ju..just kul! ;) men tvånget, och stressen, som vissa föräldrar uppvisar (som någon slags tävling?!) gillar jag inte. Och sen tycker inte jag att farmor ska komma med sådana förslag..det ska vi som föräldrar göra om vi tror att hon är redo :) lycka till med fortsatta pottstunder!
Anna

Postat av: Anna

Publicerad 2015-10-24 15:19:06

Vår kille på snart 10 månader sitter också på pottan flera ggr per dag och gör både nr 1 och 2. Han tycker att det är roligt att sitta på pottan och sedan vinka hej då till kisset och bajset när vi spolar ner det i toaletten. :-) Och vill han inte sitta där så lyfter vi upp honom meddetsamma. Att sitta på pottan ska vara roligt och absolut inte något tvång. Tycker att det är bra att han vänjer sig tidigt och skönt för oss och honom samt bra för miljön ju tidigare han blir torr. Men alla gör som de känner är bäst för SITT barn!

Svar: "Vinkar hejdå" - Gud så sött! Ja, det är väl så, som med allt annat att man gör det som man tror och tycker är bäst för sitt barn! Och alla barn är olika små individer med egna funderingar och behov! Men det är ju bara för sött att han vinkar hej då..❤️
Anna

Postat av: Jennie

Publicerad 2015-10-25 14:34:20

Mellan 2-3 åt lär man sig att kontrollera en skelettmuskel som heter musculus sphincter urethra externa. Så allt inom det spannet räknas som normalt. Innan 2 år är tidigt. Här har vi inte heller stressat med potträning, finns ingen anledning att stressa.

Svar: Håller med dig! Och tack för informativ info!
Anna

Postat av: Emelie

Publicerad 2015-10-28 23:05:11

Håller helt med, motståndare till pottan i tidig ålder! :)

Svar: :)
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela