dujaghanvi.blogg.se

Ofrivillig barnlöshet, PCO, missfall, IVF, graviditet och slutligen livet som mamma.

Lillan

Publicerad 2016-04-05 22:03:23 i Kärlek, Lillan, Livet som mamma,

Så kom dagen när vi fick startdatum för lillans dagiskarriär. Jag vet - förskola. Men dagis i min värld. Än så länge, utan att alls försöka vara det minsta nedlåtande såklart. Anyway, plutt ska bli dagistjej och jag kan inte förstå att det händer! Men det är väl så, trots sömnlösa nätter och oro under uppväxten, så kommer det säkert bara säga swish och så tar hon studenten! 

Nu ska vi inte gå händelserna i förväg. Än så länge känns dagis som ett gigantiskt steg. Klara sig utan mamma och pappa på dagarna. Jag tror att det kommer gå utmärkt, jag tror hon kommer älska det! Det är nog mer jag som kommer tycka att det är jobbigt. På ett sätt är jag glad att jag inte har hand om inskolningen. På ett sätt inte - kontrollfreak. Nu är det som det är och hon hinner nästan bli 1,5 år när hon börjar, så det är hög tid antar jag. Min lilla stjärna. 

Det kommer bli bra det här! 25 april är det dags ❤️

Kommentarer

Postat av: Drommarochlangtan

Publicerad 2016-04-06 10:34:57

Dagis är bäst! De lär sig sååå mycket :) sen finns det jobbiga dagar och dagar man ångrar att man lät dom börja men ja, i grund och botten är det toppen! 1,5 är lagom tycker jag, E var ju nästan det med och det kändes bra! Sen behöver hon ju inte gå så långa/många dagar när du är fl sen om du inte vill/behöver det. Skönt med en mjukstart liksom :)

Svar: Ja det blir nog lagom med mjukstart, lite test här i vår. Och sen kan hon komma och gå lite som det passar, alltså - förstår att de har regler och tider. Men man kan säga en onsdag att hon inte kommer på fredag - så man kan ta långhelg! Ska bli spännande att se framfarten faktiskt, många säger just det, att de lär sig mycket på dagis. Skräckblandad förtjusning, som med så mycket annat barnrelaterat ;)
Anna

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-04-06 11:27:53

Roligt och spännande! Men kom ihåg också att förskola/dagis är inte nåt som barnen behöver på något sätt. De behöver och trivs bäst med sina föräldrar och syskon. När de blir i 3 års åldern behövs också lek med jämnåriga, men några timmar i veckan räcker bra! Jag är hemma heltid med tre småttingar, äldsta 5 år. Trygga, sociala barn, de har lärt sig allt de behöver av mej (och mannen och sina syskon). Vi har mattider, är ute och leker, träffar andra barn (vänners barn, släktingar, föräldragrupper), de är med på ALLT, fixa i trädgården, hushållssysslor, handla osv. Jag är enormt lycklig över att ha möjligheten att vara "hemma-mamma" :)

Svar: Ja det låter fint! Jag, eller vi, har inte den möjligheten. Och vill inte heller ha det så. Även om det tar emot lite i hjärtat så här i början. Jag tror att det är högst individuellt hur barn trivs bäst och vad de behöver! Finns nog lika många svar på det som det finns barn. Men skönt att ni har hittat ert sätt till det som är bäst för er. Och håller med, det är både kul och bra (tror jag) att de är involverade o hushållssysslor. Min plutta brukar "hjälpa till" att plocka ur diskmaskinen tex, tar nog mer tid än det ger, och en och annan gaffel åker in i munnen en stund..men vad gör det när hon gillar att hjälpa till! ;)
Anna

Postat av: Drommarochlangtan

Publicerad 2016-04-07 09:44:49

Alla barn är olika och har olika behov. Det är inget fel att ha sina barn på förskola, inte heller något fel att ha barnen hemma. Alla familjer gör det som är bäst och jag tycker vi mammor ska sluta tala om vad andras barn behöver. Är så trött på alla "perfekta" mammor som är sååå duktiga!

Svar: Amen! Kunde inte sagt det bättre själv!
Anna

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-04-07 11:23:43

Varför är det så provocerande att respektera barnens känslomässiga behov, varför "försöker man vara en perfekt mamma" då? För att man ser att barnen är någon från början, en människa, det värdefullaste man har och man vill inte bara att de får en bra start i livet men också blir en stabil vuxen med god självkänsla. Att de är någon. De blir inte något, de är någon, från första stund.

Svar: Jag har aldrig sagt att det är provocerande. Inte heller drommarochlangtan. Jag säger bara att jag tror att alla barn är olika, jag tycker inte att jag respekterar mitt barns känslomässiga behov mindre, att jag tycker hon är mindre värdefull eller är något och inte någon bara för att hon ska börja förskola när hon är ett och ett halvt år. Det blev lite för högdragna växlar där tror jag. Konstaterar mer att alla gör på olika sätt, det de tror är bäst för sin familj och sina barn, för de allra flesta (tackolov) vill sitt barn det allra, allra bästa. Och det betyder inte nödvändigtvis att ha dem hemma så länge som möjligt - tror jag. Men om man tycker att det är viktigt ska man naturligtvis jobba för det. Men viktigast är att man respekterar varandras olikheter och synsätt.
Anna

Postat av: Drommarochlangtan

Publicerad 2016-04-08 12:24:33

Nä men fy fan!!! Så bara för att min dotter går på förskola är hon mindre värdefull? Hon är NÅGOT? Som inte får sina känslomässiga behov tillgodosedda? Något jag vill lära mina barn är att respektera att alla är olika, och bara för att någon annan gör på ett annat sätt gör det inte den personen till en sämre människa. Men jag lägger ner, ingen idé att diskutera med nån som kommer med såna otroligt korkade kommentarer.

Postat av: Hannah

Publicerad 2016-04-08 21:45:13

Jag hade inga större problem med mig själv när Elis skulle skolas in (nästan två år då) men han har älskat dagis från första stund. Vega gillade inte alls dagis och då blev det jobbigare. Och nu tänkte jag att jag skulle tycka det var enklare med tredje barnet men jag tycker det känns värst av alla haha ;) Värst för mamma brukar jag få höra och så är det nog :)

Svar: Skönt att det gick så bra med Elis. Men det är kanske så, blir det problem så skär det i hjärtat..man vill ju att det ska bli bra för de små ❤️ Men säkert värre för päronen än för barnen. När jag lämnar henne på minisats vill hon knappt bi hämtad sen om hon har fått ett gäng med kompisar på plats, hoppas det blir så på dagis med så småningom..
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela